PROGRAM PROFILAKTYKI
SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 3
IM. TADEUSZA KOŚCIUSZKI
W GOŁDAPI
Podstawa prawna:
· Rozporządzenie MENiS z dnia 31 stycznia 2002 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie statutów publicznego przedszkola i publicznych szkół (Dz.U. nr 10, poz. 96);
· Ustawa z dnia 26 października 198 2r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, rozdział 1, art. 2,1;
· Ustawa z dnia 24 kwietnia 1997 r. o przeciwdziałaniu alkoholizmowi, narkomanii;
· Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych;
· Ustawa z dnia 19 sierpnia1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz.U. nr 113, poz. 732)
· Rozporządzenie MENiS z dnia 31 stycznia 2003r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród młodzieży zagrożonej uzależnieniem (Dz.U. nr 24 z 2003 r., poz. 198)
· Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach(Dz. U. z 7 maja 2013 poz. 532)
Gołdap 2014
WSTĘP
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej nr 3 w Gołdapi jest zgodny z:
· Programem Wychowawczym Szkoły;
· Szkolnym Zestawem Programów Nauczania;
· Statutem Szkoły.
Profilaktyka rozumiana jako zapobieganie występowaniu niepożądanych procesów i zjawisk określanych, jako przejawy patologii życia społecznego, jako system działań wzmacniających lub podtrzymujących różne, dodatnie społecznie postawy uczniów jest realizowana podczas działań edukacyjnych szkoły, tj. w ramach godzin wychowawczych i w postaci różnych zajęć profilaktyczno-wychowawczych.
Tworzenie Szkolnego Programu Profilaktyki zostało poprzedzone diagnozą potrzeb uczniów, nauczycieli i rodziców.
Profilaktyka w naszej szkole będzie koncentrować się na wzmocnieniu czynników chroniących:
- rozwijanie zainteresowań uczniów oraz przeciwdziałanie niepowodzeniom szkolnym;
- wyrabianie umiejętności (zdolności) samodzielnego dokonywania wyboru zachowań właściwych dla zdrowia własnego i innych ludzi;
- wspomaganie rozwoju moralnego uczniów (poszanowania norm, wartości, autorytetów);
- stworzenie uczniom możliwości przynależności do pozytywnych grup rówieśniczych, kół zainteresowań, zespołów sportowych, muzycznych, itp.;
- wspomaganie rodziców w prawidłowym pełnieniu przez nich funkcji wychowawczych.
Działalność profilaktyczna szkoły pozostaje w ścisłym związku z działalnością profilaktyczną w środowisku lokalnym.
Szkoła współpracuje z następującymi instytucjami:
· placówki kulturalno-oświatowe (Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury w Gołdapi, Biblioteka Pedagogiczna, Biblioteka Miejska, OSiR);
· placówki oświatowo-opiekuńcze (Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Gołdapi, Ośrodek Pomocy Społecznej, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, Dom św. Faustyny-Nie lękajcie się, Banki Żywności, OSiR)
· stowarzyszenia i organizacje (Związek Harcerstwa Polskiego);
· wymiar sprawiedliwości ( sąd dla nieletnich, policja)
· Parafia Rzymsko-Katolicka św. Leona i Bonifacego w Gołdapi, Caritas Diecezji Ełckiej
· Jednostka wojskowa 4808 w Gołdapi, PSP w Gołdapi, Straż Graniczna
DIAGNOZA ZACHOWAŃ PROBLEMOWYCH WYSTĘPUJĄCYCW NASZEJ SZKOLE
Aby profilaktyka była skuteczna, należy objąć nią nie tylko uczniów, ale również nauczycieli i rodziców.
Diagnozę zachowań problemowych przeprowadzono w trzech obszarach: uczniowie, nauczyciele i rodzice. Badaniami ankietowymi objęto losowo wybraną grupę uczniów z klas IV- VI oraz ich rodziców.
Pytania diagnostyczne dotyczyły następujących problemów:
- Czy uczeń czuje się w szkole bezpiecznie ?
- Jakie trudne sytuacje napotyka uczeń w szkole i czy wie do kogo zwrócić się po pomoc?
- Czy w szkole przestrzega się praw uczniów, egzekwuje się obowiązki ucznia, promuje się zdrowy tryb życia bez papierosów, alkoholu, narkotyków i tzw. „dopalaczy, promuje się zasady kulturalnego zachowania i posługiwania się poprawną polszczyzną?
- Czy uczniowie korzystają z zajęć pozalekcyjnych oferowanych przez szkołę i jakie korzyści z nich czerpią?
Do uściślenia diagnozy wykorzystano informacje uzyskane z dzienniczków uwag, analizy sprawozdań wychowawców dotyczących frekwencji uczniów i problemów wychowawczych w klasach oraz ocen z poszczególnych przedmiotów, a także obserwacji zachowań uczniów.
Po przeprowadzeniu diagnozy okazało się że większość uczniów czuje się w szkole bezpiecznie i nie napotyka tu większych trudności. Wskazane problemy zwykle dotyczą konfliktów pomiędzy rówieśnikami. Jako osoby służące na terenie szkoły pomocą w trudnych sytuacjach wskazano wychowawców, pedagoga szkolnego, innych nauczycieli, pielęgniarkę szkolną. Badani zgodnie twierdzą, że w szkole przestrzega się praw uczniów, egzekwuje się obowiązki ucznia, promuje się zdrowy tryb życia bez papierosów, alkoholu, narkotyków i tzw. „dopalaczy, promuje się zasady kulturalnego zachowania i posługiwania się poprawną polszczyzną. Duża grupa uczniów korzysta z oferty zajęć pozalekcyjnych, rozwijając na nich swoje pasje i zainteresowania, pogłębiając wiedzę, w ciekawy sposób spędzając czas w grupie rówieśników.
Aby utrzymać właściwy poziom bezpieczeństwa uczniów w szkole i wzmacniać ich pozytywną postawę społeczną, a także zapobiegać występowaniu niepożądanych procesów w kręgu zainteresowań profilaktyki realizowanej na poziomie naszej szkoły powinny znajdować się następujące obszary:
· Promowanie zdrowego stylu życia zarówno w sferze fizycznej jak i psychicznej.
· Psychoedukacja dotycząca odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych
w różnych sferach naszego życia.
· Zapobieganie przemocy i agresywnym zachowaniom.
· Psychoedukacja dzieci i rodziców dotycząca zagrożeń płynących z nadmiernego korzystania z mediów (telewizja, komputer, Internet)
· Psychoedukacja dotycząca szkodliwości nikotyny, alkoholu, tzw. „dopalaczy” i napojów energetycznych dla zdrowia fizycznego i wpływ środków uzależniających na relacje z innymi.
· Rozpoznawanie zagrożeń sprzyjających marginalizacji dziecka i podejmowanie działań zapobiegających temu zjawisku.
· Wdrażanie uczniów do działań proekologicznych, prospołecznych i charytatywnych.
DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNE NA POZIOMIE KL. I-III
Cel |
Działania |
Kto realizuje
|
Kryterium sukcesu |
Sposób ewaluacji |
Prowadzący ewaluację |
Promocja zdrowego stylu życia
|
|||||
Higiena osobista
|
Blok zajęć psychoedukacyjnych „Dbamy o zdrowie” Działania higienistki szkolnej.
|
Wychowawca Higienistka szkolna
|
Uczeń jest schludny, czysty, dba oswój wygląd. Zna podstawy higieny intymnej. Dba o zdrowe zęby.
|
Obserwacja
|
Wychowawca
|
Zdrowe odżywianie
|
Akcje promujące zdrowe odżywianie . Wzbogacanie zdrowej oferty sklepiku szkolnego.
|
Wychowawca, Pedagog
|
Uczeń potrafi wskazać składniki diety służące zdrowiu. Świadomie spożywa warzywa i owoce. Rezygnuje z niezdrowej żywności.
|
Rozmowa, Obserwacja spożywanych posiłków na stołówce i dokonywanych wyborów w sklepiku
|
Realizatorzy działań, Pedagog
|
Ruch podstawą zdrowia fizycznego i psychicznego
|
Zajęcia wychowania fizycznego , pozalekcyjne zajęcia sportowe i ruchowe. Gimnastyka korekcyjna, Propagowanie turystyki pieszej, rowerowej Realizacja programów związanych z korzystaniem z pływalni.
|
Nauczyciele w-f, wychowawcy klas
|
Zaangażowanie do udziału w zajęciach kolejnych uczniów Utrzymanie na obecnym poziomie lub zwiększenie liczby dzieci korzystających z pływalni.
|
Analiza jakościowa i ilościowa |
Nauczyciele w-f
|
Profilaktyka uzależnień
|
Bloki zajęć psychoedukacyjnych dotyczących: - radzenia sobie z trudnymi sytuacjami i uczuciami - substancji trujących (papierosów, alkoholu, narkotyków,”dopalaczy”, napojów energetycznych) - Modelowanie zachowań związanych z dokonywaniem wyborów.
Spektakle profilaktyczne, Bajki z morałem
Zajęcia na temat „Gospodarowanie czasem”
Spotkania dla rodziców, np. na temat: „Pomaganie dziecku w jego codziennych troskach”
|
Nauczyciel prowadzący, katechetka
Pedagog szkolny
Psycholog, pedagog Zaproszeni trenerzy
|
Uczeń potrafi nazywać uczucia, akceptuje uczucia trudne i uczy się nad nimi panować. Uczeń wie, jak się zachować w sytuacji zagrożenia. Uczeń wie, na czym polega szkodliwe działanie różnych substancji Uczeń potrafi oceniać postępowanie bohaterów.
Deklaruje podejmowanie właściwych wyborów w różnych omawianych sytuacjach
Uczeń doświadcza aktywnej uwagi rodziców. |
Rundy informacji zwrotnych od dzieci. Obserwacja zachowań dzieci.
Rodzice współpracują ze szkołą z celu wyeliminowania sytuacji problemowych. |
Wychowawcy, pedagog
|
Kultura osobista |
|||||
Kształtowanie nawyków kulturalnego zachowywania się i posługiwania się piękną, poprawną polszczyzną. |
Pogadanki nauczycieli. Stosowanie form grzecznościowych. Apele przypominające o kulturalnym zachowaniu. Przykład nienagannego zachowywania się nauczycieli i innych pracowników szkoły.
Lekcje wychowawcze, np.: „Kultura słowa”. Pogadanki. Pedagogizacja rodziców.
Stosowanie metod aktywizujących, wdrażających uczniów do taktownych zachowań w różnych sytuacjach. Zawieranie kontraktów |
Wszyscy nauczyciele i pracownicy szkoły. |
Uczeń potrafi zachowywać się kulturalnie, posługuje się poprawną polszczyzną, umie słuchać drugiego człowieka |
Obserwacja, analiza kontraktów i dzienniczków uwag |
Wychowawcy |
Bezpieczeństwo w szkole i poza nią
|
|||||
Bezpieczeństwo w świetle przepisów szkolnych .
|
Podnoszenie standardów związanych z bezpieczeństwem w szkole Organizacja pracy szkoły –dyżury nauczycieli, video –monitoring Zapoznanie uczniów z regulaminami dotyczącymi bezpieczeństwa w szkole /w tym regulaminami pracowni i wycieczek./
|
Dyrektor,
Nauczyciele
Wychowawcy i Nauczyciele Przedmiotowi
|
Uczniowie czują się w szkole bezpieczni. Rodzice uczniów maja przekonanie o bezpieczeństwie w szkole
|
Ankiety „Bezpieczna szkoła” dla rodziców i dzieci
|
Dyrektor
|
Zapobieganie przemocy i zachowaniom agresywnym
|
Zajęcia psychoedukacyjne dotyczące agresji. Zapoznanie ze szkolnymi procedurami dotyczącymi czynów agresywnych. Prewencyjne spotkanie z policjantem Modelowanie sposobów rozwiązywania konfliktów przy pracy z indywidualnym przypadkiem –praca na kontrakcie, interwencje w klasach. |
Wychowawcy, Pedagog
|
Uczeń ma wiedzę jak radzić sobie z trudnymi emocjami, stara się wykorzystać tę wiedzę w praktyce. Uczeń stara się rozwiązywać konflikty w sposób asertywny.
Uczeń otrzymuje pomoc dorosłych przy rozwiązywaniu konfliktów. Uczeń wie, że ponosi konsekwencje za nieadekwatne zachowania , wie że ma prawo do uczenia się na błędach. Doświadcza konsekwencji swoich wyborów. |
Obserwacja zachowań uczniów,
Analiza efektów pracy na procedurach dotyczących agresywnych zachowań i efektów kontraktów.
|
Wychowawcy
Dyrektor, pedagog
|
Wspieranie dziecka |
|||||
Wyrównywania szans edukacyjnych
|
Diagnozowanie dzieci w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej i innych poradniach specjalistycznych. Organizacja pomocy psychologiczno- pedagogicznej na terenie szkoły Zajęcia wyrównawcze i korekcyjno-kompensacyjne
|
Dyrektor wychowawcy, nauczyciele, pedagog.
|
Uczeń pokonuje trudności w uczeniu się w oparciu o proponowany system pomocy
|
Analiza oferty pomocowej pod względem dostosowania do potrzeb
|
Dyrektor wychowawcy, pedagog.
|
Wyrównywania szans rozwoju społecznego
|
Pomoc psychologiczna i pedagogiczna w szkole. Pomoc materialna w tym: dofinansowanie obiadów, paczki żywnościowe, , wnioskowanie do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodzinną ucznia, realizacja rządowych programów pomocowych i innych. Organizacja zajęć socjoterapeutycznych
|
Wychowawcy, Pedagog, Rada Rodziców Socjoterapeuci |
Dziecko otrzymuje wsparcie od szkoły. Rodzice są motywowani do pracy nad zmianą sytuacji dziecka lub sytuacji rodzinnej. Rodzice otrzymują wsparcie przy rozwiązywaniu problemów rodzinnych.
|
Monitorowanie indywidualnych przypadków.
|
Dyrektor Wychowawcy, pedagog
|
Wdrażanie uczniów do działań proekologicznych, prospołecznych i charytatywnych |
Udział uczniów w akcjach społecznych, charytatywnych i ekologicznych na terenie szkoły, miasta i gminy. |
Wychowawcy Samorząd Uczniowski |
Uczeń czerpie satysfakcję z działań na rzecz potrzebujących. |
Analiza dokumentów |
Dyrektor, wychowawcy, pedagog, opiekunowie Samorządu Uczniowskiego. |
Działania profilaktyczne na poziomie klas IV - VI |
|||||||
Cel |
Działania |
Kto realizuje |
Kryterium sukcesu |
Sposób ewaluacji |
Prowadzący ewaluację |
||
Promocja zdrowego stylu życia |
|||||||
Higiena osobista
|
Pogadanki wychowawcy Lekcje przyrody Działania higienistki szkolnej, Działania nauczycieli w-f, w.d.ż.
|
Nauczyciele w-f, w.d.ż.. przyrody, wychowawca
|
Uczeń jest schludny, czysty, dba oswój wygląd. Zna podstawy higieny intymnej. Dba o zdrowe zęby.
|
Obserwacja
|
Wychowawca
|
||
Zdrowe odżywianie
|
Lekcje przyrody Akcje promujące zdrowe odżywianie . Wzbogacanie zdrowej oferty sklepiku szkolnego.
|
Nauczyciele przyrody Pedagog ,
|
Uczeń potrafi wskazać składniki diety służące zdrowiu . Świadomie spożywa warzywa i owoce, rezygnuje z niezdrowej żywności.
|
Rozmowa, Obserwacja spożywanych posiłków na stołówce i dokonywanych wyborów w sklepiku |
Realizatorzy działań, Pielęgniarka szkolna, Pedagog
|
||
Ruch podstawą zdrowia fizycznego i psychicznego
|
Zajęcia wychowania fizycznego , pozalekcyjne zajęcia sportowe i ruchowe. Gimnastyka korekcyjna, Propagowanie turystyki pieszej. Realizacja programów związanych z korzystaniem z pływalni. |
Nauczyciele w-f Wychowawcy klas,
|
Zaangażowanie do udziału w zajęciach kolejnych uczniów Utrzymanie na obecnym poziomie lub zwiększenie liczby dzieci korzystających z pływalni. |
Analiza jakościowa i ilościowa
|
Nauczyciele w-f wychowawcy
|
||
Profilaktyka uzależnień
|
Zajęcia psychoedukacyjne dotyczące wpływu na organizm młodego człowieka substancji chemicznych (papierosów, alkoholu, narkotyków, „dopalaczy”, napojów energetycznych) Konsekwencje ryzykownych zachowań -kl.VI Media a uzależnienia – Pogadanki w kl.IV –VI Badanie ankietowe Postępowanie zgodne z procedurami względem dzieci podejmujących próby palenia lub picia. Pomoc dzieciom z symptomami uzależnienia od mediów Współpraca z i ich rodzicami Spektakle profilaktyczne Spotknie dla rodziców na temat „Radzenie sobie z ryzykownymi zachowaniami dziecka” |
Pedagog, Nauczyciele informatyki wychowawcy zaproszeni trenerzy
|
Uczeń wie na czym polega szkodliwe działanie nikotyny, alkoholu, narkotyków, „dopalaczy”, deklaruje podejmowanie właściwych wyborów Uczeń potrafi ocenić swoje podejście do komputera Uczeń doświadcza działań dorosłych mających ochronić go przed zachowaniami ryzykownymi. Uczeń poznaje jak radzą sobie Bohaterowie z konfliktem wewnętrznym Podniesienie poziomu motywacji rodziców do brania odpowiedzialności za losy dziecka |
Informacje zwrotne od dzieci
Określenie poziomu zagrożenia wśród uczniów. Ilość spraw prowadzonych zgodnie z procedurami i efekty tych działań. Uczeń potrafi rozmawiać o dylematach akcentowanych w spektaklu . Rodzice współpracują ze szkołą z celu wyeliminowania zachowań ryzy- kownych u dzieci. |
Nauczyciel informatyki, Pedagog Wychowawcy
|
||
Kultura osobista |
|||||||
Kształtowanie nawyków kulturalnego zachowywania się i posługiwania się piękną, poprawną polszczyzną. |
Pogadanki nauczycieli. Stosowanie form grzecznościowych. Apele przypominające o kulturalnym zachowaniu. Konkurs „Kultura na co dzień”. Przykład nienagannego zachowywania się nauczycieli i innych pracowników szkoły.
Lekcje wychowawcze nt. „Kultura słowa”. Pogadanki. Pedagogizacja rodziców.
Stosowanie metod aktywizujących, wdrażających uczniów do taktownych zachowań w różnych sytuacjach. Zawieranie kontraktów
|
Wszyscy nauczyciele i pracownicy szkoły. |
Uczeń potrafi zachowywać się kulturalnie, posługuje się poprawną polszczyzną, umie słuchać drugiego człowieka |
Obserwacja, analiza kontraktów i dzienniczków uwag |
Wychowawcy |
||
Bezpieczeństwo w szkole i poza nią
|
|||||||
Bezpieczeństwo w świetle przepisów szkolnych.
|
Podnoszenie standardów związanych z bezpieczeństwem w szkole Organizacja pracy szkoły –dyżury nauczycieli, video -monitoring Zapoznanie uczniów z regulaminami dotyczącymi bezpieczeństwa w szkole /w tym regulaminami pracowni i wycieczek./
|
Dyrektor,
Nauczyciele
Wychowawcy i Nauczyciele Przedmiotowi
|
Uczniowie czują się w szkole bezpieczni. Rodzice uczniów maja przekonanie o bezpieczeństwie w szkole
|
Ankiety „Bezpieczna szkoła” dla rodziców i dzieci
|
Dyrektor
|
||
Zapobieganie przemocy i zachowaniom agresywnym
|
Zajęcia psychoedukacyjne dotyczące agresji. Zapoznanie ze szkolnymi procedurami dotyczącymi czynów agresywnych. Prewencyjne spotkanie z Policjantem dotyczące odpowiedzialności za swoje czyny Modelowanie sposobów rozwiązywania konfliktów przy pracy z indywidualnym przypadkiem –praca na kontrakcie, interwencje w klasach. |
Wychowawcy, Pedagog
|
Uczeń ma wiedzę jak radzić sobie z trudnymi emocjami, Stara się wykorzystać tę wiedzę w praktyce. Uczeń stara się rozwiązywać konflikty w sposób asertywny. Uczeń otrzymuje pomoc dorosłych przy rozwiązywaniu konfliktów. Uczeń wie, że ponosi konsekwencje za nieadekwatne zachowania , wie ma prawo do uczenia się na błędach. Doświadcza konsekwencji swoich wyborów. |
Obserwacja zachowań uczniów,
Analiza efektów pracy na procedurach dot. agresywnych zachowań i efektów kontraktów.
|
Wychowawcy
Dyrektor, pedagog
|
||
Bezpieczeństwo poza szkołą
|
Zajęcia podnoszące kompetencje dzieci i zmniejszające ich zagrożenie w różnych sytuacjach: „Jestem świadomym uczestnikiem ruchu drogowego „ Zajęcia wychowania Komunikacyjnego” BRD”
Zajęcia –Udzielanie pierwszej pomocy
Zajęcia psychoedukacyjne na temat zagrażających zachowań ze strony dorosłych i innych dzieci „Mam prawo do poczucia bezpieczeństwa” „Strefa bezpiecznej intymności „ Spotkania z psychologiem „Prawa dziecka do nietykalności fizycznej” „Wiem gdzie zwracać się po pomoc w sytuacji zagrożenia”
|
Nauczyciele techniki Dyrektor, pedagog Wychowawcy, nauczyciele w.d.ż |
Uczeń zasady ruchu drogowego. Zna zagrożenia płynące z uczestnictwa w ruchu drogowym. Potrafi bezpiecznie zachować się na drodze.
Uczeń wie jak zachować się, gdy ktoś potrzebuje pomocy
Uczeń zna swoje prawa do poczucia bezpieczeństwa. W sytuacji zagrożenia zwraca się o pomoc do dorosłych. Uczeń uzyskuje pomoc w otwieraniu tematów trudnych. i rozwiązywaniu spraw trudnych. |
Ewaluacja ilościowa : ilość dzieci otrzymujących kartę rowerową.
Obserwacja otwartości uczniów na potrzeby innych.
Monitorowanie sytuacji rodzinnej dzieci. Mediowanie z rodzicami w trudnych sprawach dziecka. |
Nauczyciele techniki
Grono pedagogiczne
Dyrektor Wychowawcy, pedagog
|
||
Zapobieganie wagarom |
Pogadanki, spotkanie ze specjalistami. Programy profilaktyczne. Stosowanie metod aktywizujących. Dostosowanie wymagań do poziomu i możliwości dziecka. Ocenianie za różne formy działalności. Zajęcia ukazujące rolę edukacji w planach życiowych. Pogadanki nt. racjonalnego wykorzystania wolnego czasu.
Zebrania rodzicielskie. Rozmowy indywidualne |
Wychowawca, Pedagog szkolny, Rodzice. |
Uczeń ma świadomość zagrożeń wynikających z wagarów, jest zaciekawiony przekazywanymi na satysfakcję z uzyskiwanych efektów ich pracy
Rozbudzenie ambicji własnych ucznia.
Współpraca szkoły z rodziną.
|
Analiza frekwencji |
Pedagog szkolny, Wychowawcy. |
||
Wspieranie dziecka
|
|||||||
Wyrównywanie szans edukacyjnych
|
Diagnozowanie dzieci w Poradni Psychologicznej Praca dydaktyczna w oparciu o opracowane wymagania zgodnie ze wskazaniami poradni. Zajęcia wyrównawcze i korekcyjno-kompensacyjne.
|
Dyrektor Wychowawcy, Nauczyciele
Pedagog.
|
Uczeń pokonuje trudności w uczeniu się w oparciu o proponowany system pomocy
|
Analiza oferty pod względem dostosowania do potrzeb
|
Dyrektor Wychowawcy Psycholog, pedagog
|
||
Wyrównywania szans rozwoju społecznego
|
Pomoc psychologiczna i pedagogiczna w szkole. Pomoc materialna w tym: dofinansowanie obiadów, paczki żywnościowe, wnioskowanie do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodzinną ucznia, realizacja rządowych programów pomocowych i innych. Organizacja zajęć socjoterapeutycznych
|
Wychowawcy, Pedagog, Rada Rodziców Socjoterapeuci |
Dziecko otrzymuje wsparcie od szkoły. Rodzice są motywowani do pracy nad zmianą sytuacji dziecka lub sytuacji rodzinnej. Rodzice otrzymują wsparcie przy rozwiązywaniu problemów rodzinnych.
|
Monitorowanie indywidualnych przypadków.
|
Dyrektor Wychowawcy, pedagog
|
||
Wdrażanie uczniów do działań proekologicznych, prospołecznych i charytatywnych |
Udział uczniów w akcjach społecznych, charytatywnych i ekologicznych na terenie szkoły, miasta i gminy. |
Wychowawcy Samorząd Uczniowski |
Uczeń czerpie satysfakcję z działań na rzecz potrzebujących. |
Analiza dokumentów |
Dyrektor, wychowawcy, pedagog, opiekunowie Samorządu Uczniowskiego. |
Program Profilaktyki Szkoły Podstawowej nr 3 w Gołdapi jest otwarty i może być modyfikowany w trakcie realizacji.
Program ten podlega okresowej ewaluacji oraz monitorowaniu.
W dniu …………….. Rada Rodziców działająca
przy Szkole Podstawowej nr 3 w Gołdapi uchwaliła
w porozumieniu z Radą Pedagogiczną w/w program