Program Wychowawczy
Szkoły Podstawowej nr 3
im. Tadeusza Kościuszki
w Gołdapi
Podstawa prawna:
Art. 54 ust. 2 pkt. 1 Ustawy z dnia 07.09.1991 r. o Systemie Oświaty
z późniejszymi zmianami
W dniu …………….. Rada Rodziców działająca
przy Szkole Podstawowej nr 3 w Gołdapi uchwaliła
w porozumieniu z Radą Pedagogiczną w/w program.
Gołdap 2014
„ W wychowaniu chodzi właśnie o to,
ażeby człowiek stawał się bardziej człowiekiem
- o to, ażeby bardziej był, a nie tylko więcej miał;
aby więc poprzez wszystko, co ma, co posiada,
umiał bardziej i pełniej być człowiekiem,
to znaczy, ażeby również
umiał bardziej być
nie tylko z drugim człowiekiem, ale i dla drugich”
JAN PAWEŁ II
Misją
Szkoły Podstawowej nr 3 im. Tadeusza Kościuszki w Gołdapi jest stwarzanie warunków do wszechstronnego rozwoju uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb, możliwości
i zdolności, a szczególnie w zakresie informatyki, języków obcych i sprawności fizycznej, aby rozbudzić w nich ciekawość poznawczą oraz motywację do dalszej nauki.
Celem szkoły jest:
1. Przekazywanie dzieciom odpowiedniej wiedzy.
2. Kształcenie umiejętności i postawy uczniów do naturalnej w tym wieku aktywności.
3. Umożliwienie uczniom poznania złożoności Świata.
4. Inspirowanie uczniów do wyrażania własnych myśli i przeżyć.
5. Rozbudzanie ciekawości poznawczej.
6. Motywowanie do dalszej nauki.
7.Wspomaganie samodzielności uczenia się.
8. Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka.
9. Wprowadzanie dziecka w życie społeczne.
Metody pracy.
1. Gry, zabawy, konkursy
2. Dyskusja
3. Zajęcia integracyjne
4. Wystawy twórczości uczniowskiej
5. Scenki rodzajowe
6. Gry dramatyczne
7. Apele
8. Wycieczki tematyczne, turystyczno-kajoznawcze, rajdy, biwaki, obozy integracyjne
9.Metoda projektu
Formy pracy.
1. W zespołach zadaniowych
2. W grupach
3. Zbiorowa
4. Indywidualna
Zadania szkoły jako środowiska wychowawczego.
1. Opieka wychowawców nad wszechstronnym rozwojem osobowym wychowanków,
2. Wdrażanie do działalności w życiu różnych społeczności,
3. Przygotowanie wychowanka do samodzielnego życia,
4. Skoordynowanie oddziaływań wychowawczych: szkoły, domu i środowiska rówieśniczego.
Zadania wychowawców klasowych
Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
1) tworzenie warunków wspomagających wszechstronny rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie;
2) inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów;
3) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
4) wnioskowanie i opiniowanie w sprawie nagród i kar dla ucznia przewidzianych w statucie szkoły;
5) prowadzenie bieżącej dokumentacji dotyczącej przebiegu nauczania;
Wychowawca, aby zrealizować wymienione zadania:
1) otacza indywidualną opieką każdego wychowanka;
2) wspólnie z uczniami i ich rodzicami:
a) planuje i organizuje różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostkę i integrujące zespół uczniowski,
b) na podstawie Programu wychowawczego ustala treść i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy;
3) zapoznaje rodziców i uczniów z obowiązującymi w szkole zasadami oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów;
4) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie, uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, którym z racji szczególnych uzdolnień albo z powodu trudności i niepowodzeń szkolnych potrzebne jest zapewnienie indywidualnej opieki;
5) utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu:
a) poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci,
b) okazywania im pomocy w ich działaniach wychowawczych oraz otrzymywania od nich pomocy w swoich działaniach,
c) włączania ich w sprawy klasy i szkoły;
6) współpracuje z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności uczniów, oraz w rozwoju zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów;
7) jest rzecznikiem spraw ucznia w kontaktach z innymi osobami.
Nasz absolwent
Uczeń kończący klasę trzecią jest;
1. Otwarty, radosny, rozśpiewany.
2. Ciekawy świata.
3.Odporny na niepowodzenia.
4. Odważny w wygłaszaniu sądów i opinii.
5. Chętny do podejmowania działań.
6. Posiada w miarę swoich możliwości wiedzę o sobie.
7. Przejawia troskę o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych.
8. Godzi własne dobro z dobrem innych.
9. Współuczestniczy w życiu klasy, grupy, rodziny, społeczności.
10. Szanuje swoją rodzinę, miejscowość, ojczyznę.
11. Umie wypowiadać się, czytać, pisać, słuchać, liczyć.
12. Posiada wiedzę o świecie proporcjonalną do swoich możliwości intelektualnych.
13. Korzysta z różnych źródeł wiedzy.
Nasz absolwent
Uczeń kończący klasę szóstą
1. Ma poczucie własnej godności i wartości
2. Wiedzę i umiejętności potrafi zastosować w praktyce
3. Odróżnia dobro od zła w oparciu o uniwersalne wartości
4. Rozumie innych i potrafi z nimi współpracować
5. Jest dobrze przygotowany do następnego etapu nauki
6. Szanuje wielowiekowe dziedzictwo kulturowe
7. Radzi sobie ze stresem
8. Jest otwarty na innych, szczery i życzliwy
9. Jest kulturalny i odpowiedzialny
10. Ma poczucie humoru
11. Dba o swoje zdrowie i otoczenie
Formy pomocy wychowawczej dla uczniów, którzy znaleźli się w sytuacjach zagrożenia
1. Pomoc wychowawcy klasy.
2. Pomoc nauczyciela prowadzącego zajęcia z wychowania do życia w rodzinie
3. Współpraca z pedagogiem szkoły
4. Współpraca z dyrektorem szkoły
5. Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną
6. Współpraca z policją, kuratorami sądowymi, sądem dla nieletnich, pracownikami służby zdrowia, osobami duchownymi, OPS, PCPR, Pajacyk – Polska Akcja Humanitarna, Banki Żywności, Caritas.
Formy organizacyjne kontaktów
szkoły z rodzicami
1. Wywiadówka śródsemestralna i półroczna – co najmniej 3 spotkania w ciągu roku.
2. Comiesięczne spotkania rodziców z nauczycielami.
3. Kontakty indywidualne z wychowawcą.
4. Wezwanie rodziców do szkoły (poprzez ucznia, telefonicznie, bądź pisemnie) w związku z naruszeniem przez ucznia zasad współżycia szkolnego bądź zniszczeniem wyposażenia.
5. Rozmowy telefoniczne.
6. Indywidualne listy lub notatka w zeszycie ucznia.
7. Wizyty w domu ucznia.
8. W kontaktach nauczycieli z rodzicami powinny obowiązywać: szczerość, życzliwość i rzeczowość.
9. Na zebraniach o sukcesach należy mówić imiennie, natomiast o negatywach – problemowo, statystycznie.
10.Sprawy najtrudniejsze, dotyczące ucznia, jego problemów, należy omówić szczerze, ale w indywidualnej rozmowie.
Plan działań wychowawczych
Cele ogólne:
1. Wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia.
2. Przygotowanie ucznia do funkcjonowania w grupie szkolnej i efektywnego w niej działania.
3. Umacnianie wiary dziecka we własne siły i zdolności osiągania wartościowych i trudnych celów.
4. Przygotowanie do życia w ustawicznie zmieniającym się świecie.
5. Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa w sferze fizycznej i psychicznej.
6. Rozbudzenie i rozwijanie wrażliwości estetycznej i moralnej dziecka oraz jego indywidualnych zdolności twórczych.
7. Wdrażanie uczniów do działań proekologicznych, prospołecznych i charytatywnych
Cele, zadania i efekty wychowawcze
Klasa |
Cele |
Zadania |
Sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Efekty działań wychowawczych |
I- III |
Uczeń potrafi funkcjonować w nowej grupie i efektywnie w niej działać. |
1. Organizowanie zajęć integrujących zespół klasowy. |
· Gry i zabawy integracyjne. · Imprezy klasowe, wycieczki. · Uroczystości klasowe i szkolne · Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone metodami aktywizującymi. |
Wychowawca Wicedyrektor |
Uczeń: · ma poczucie przynależności · współdziała w grupie rówieśniczej i czuje się odpowiedzialny za efekty swojej · dostosowuje się do norm |
Uczeń posiada nawyki dobrego zachowania i efektywnej współpracy, komunikowania się z rówieśnikami oraz dorosłymi. |
1. Opracowanie obowiązujących w klasie, w szkole |
· Kontrakt klasowy. · Czynny udział w imprezach kulturalnych organizowanych w szkole i poza szkołą. · Wewnątrzszkolne zasady oceniania zachowania uczniów. |
Wychowawca Nauczyciele |
Uczeń: · zna i stosuje zwroty grzecznościowe, · postępuje według przyjętych zasad dobrego zachowania, · szanuje siebie, młodszych, rówieśników i dorosłych, · zna symbole narodowe, regionalne i wie jak się wobec nich zachować. |
|
2. Uczenie nawyków dobrego zachowania i porozumiewania się z ludźmi. |
· Pogadanki, dyskusje z dziećmi. · Zabawy integracyjne. · Inscenizacje przygotowane przez uczniów obrazujące właściwe zachowanie w różnych sytuacjach. · Przykłady pozytywnych wzorców literackich. · Gazetki tematyczne.
|
Wychowawca Nauczyciele Pedagog szkolny |
|||
3. Tworzenie i kultywowanie tradycji szkoły, miasta, regionu i państwa. |
· Udział w ważnych uroczystościach, apelach. · Spotkania z ciekawymi ludźmi. · Zapoznanie z legendami związanymi z naszym miastem Gołdap, regionem i państwem. · Uczestnictwo w akcjach ekologicznych |
Wychowawca Nauczyciele Dyrektor |
|||
Uczeń wykazuje wiarę we własne możliwości i potrafi zachować się w trudnych sytuacjach. |
1. Organizowanie sytuacji sprzyjających podnoszeniu wiary we własne możliwości. |
· Udział w zajęciach pozalekcyjnych. · Udział w konkursach klasowych, szkolnych i pozaszkolnych. · Angażowanie do pracy w samorządzie klasowym.
|
Wychowawca Nauczyciele Pedagog szkolny |
Uczeń: · zna swoje prawa i obowiązki, · odróżnia dobro od zła i reaguje prawidłowo w sytuacjach konfliktowych, · dostrzega swoje mocne i słabe strony, · potrafi zaprezentować siebie w grupie rówieśniczej i szkolnej, · wie do kogo zwrócić się ze swoimi potrzebami i problemami. |
|
2. Organizowanie zajęć wskazujących drogi rozwiązywania problemów. |
· Pogadanki z wychowawcą. · Spotkania z policjantem. · Spotkania z psychologiem. · Zajęcia socjoterapeutyczne |
Wychowawca Pedagog szkolny Socjoterapeuci |
|||
IV-VI |
Uczeń rozumie siebie i dostrzega prawidłowości rządzące światem zewnętrznym. |
1. Rozpoznawanie i wyrażanie własnych uczuć i emocji. |
· Godziny wychowawcze, zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne. · Spotkania z lekarzem i pielęgniarką. · Pogadanki. · Projekcje filmów. · Analiza utworów literackich i spektakli teatralnych. |
Wychowawca Pedagog szkolny Nauczyciele |
Uczeń: · ma poczucie swoich korzeni - rodzina, środowisko, szkoła..., · ustala, jakie są jego potrzeby, obowiązki i jakie powinien podejmować decyzje, · jest świadomy swoich mocnych i słabych stron, · akceptuje samego siebie i swoje osobiste prawa, · doświadcza różnych uczuć i potrafi je nazwać, · potrafi nazwać własne zachowania, · chce i wyraża potrzeby rozszerzenia swoich zainteresowań. |
2. Przygotowanie do pełnienia ról w rodzinie i społeczeństwie. |
· Uroczystości klasowe i szkolne z udziałem rodziców. · Festyny szkolne. · Godziny wychowawcze. · Lekcje przedmiotowe, · Wychowanie do życia w rodzinie
|
Wychowawca Nauczyciele |
|||
3. Organizowanie sytuacji sprzyjających podnoszeniu wiary we własne możliwości. |
· Udział w zajęciach pozalekcyjnych. · Udział w konkursach klasowych, szkolnych i pozaszkolnych. · Angażowanie do pracy w samorządzie klasowym i szkolnym. |
Wychowawca Nauczyciele Opiekun SU |
|||
Uczeń zna normy i zasady życia społecznego i według nich postępuje. |
1. Opracowanie obowiązujących w klasie, w szkole i poza szkołą norm i reguł zachowania. |
· Kontrakt klasowy. · Zapoznanie z prawami i obowiązkami uczniów, regulaminem Samorządu Uczniowskiego, Statutem Szkoły.
|
Wychowawca Nauczyciele |
Uczeń: · jest świadomy swojej niepowtarzalności, · dostrzega i akceptuje niepowtarzalność innych, · potrafi tworzyć i wzmacniać pozytywne relacje międzyludzkie, · posiada konkretną wiedzę o tym jak radzić sobie z trudnościami · podejmuje próby konstruktywnego rozwiązywania problemów i konfliktów bez agresji i przemocy, · posiada umiejętność dobrego komunikowania się: · potrafi wyrażać swoje opinie · przyjmuje postawy asertywne. · umie unikać niebezpieczeństwa płynącego z korzystania z massmediów |
|
2. Integrowanie rodziców i angażowanie ich do pracy na rzecz klasy, szkoły.
|
· Udział rodziców w uroczystościach klasowych, szkolnych, wycieczkach, biwakach. · Lekcje otwarte z udziałem rodziców. · Spotkania z wychowawcą w formie pozbawionej bariery nauczyciel- rodzic. |
Wychowawca
|
|||
3. Zapoznanie uczniów i rodziców ze zjawiskiem cyberprzemocy |
· Pogadanki z uczniami na lekcjach wychowawczych i z rodzicami na wywiadówkach, o przejawach przemocy stosowanej w internecie i za pomocą innych massmediów. · Zabezpieczenie pracowni komputerowej specjalnymi programami ograniczającymi dzieciom dostęp do niepożądanych treści · Gazetki ścienne |
Nauczyciel informatyki, pedagog szkolny |
|||
Uczeń ma poczucie własnej wartości. |
1. Zagospodarowanie czasu wolnego. |
· Koła zainteresowań · Promocja aktywnych form spędzania czasu
|
Wychowawca Nauczyciele Dyrektor
|
Uczeń: · wie na czym polega zdrowy tryb życia bez papierosów, alkoholu, narkotyków, „dopalaczy” , napojów energetycznych
· dostrzega wartość życia i przyjmuje je jako fundament wszystkich innych wartości, · stara się poznać i zrozumieć hierarchię wartości innych ludzi, · potrafi docenić wartości przyrody i rzeczy nas otaczających, · próbuje odkrywać sens i cel własnego życia, · wzbogaca swoją osobowość szukając życiowej pasji, · ma poczucie własnej godności · potrafi dostrzegać wokół siebie innych ludzi, ceni przyjaźń · jest świadomy odpowiedzialności za słowo; stara się, aby jego słowa nie rozmijały się · stara się efektywnie i mądrze wykorzystywać czas, · wzbogaca swoją wiedzę na temat kultury, obyczajów oraz sytuacji społeczno-politycznej w innych krajach europejskich. |
|
2. Przekazanie wiedzy na temat troski o własne zdrowie fizyczne i psychiczne
|
· Pogadanki, prelekcje na lekcjach wychowawczych dotyczące zdrowego trybu życia, bez papierosów, alkoholu, narkotyków, „dopalaczy” · Spotkania z pielęgniarką, lekarzem. · Omawianie stosownej literatury. · Spotkania z psychologiem, pedagogiem. · Udział w programach prozdrowotnych. · Współpraca z Polską Akcją Humanitarną
|
Wychowawca Pedagog szkolny Dyrektor |
|||
3. Przygotowanie do pełnienia ról społecznych oraz odpowiedzialności za środowisko. |
· Aktywna praca w Samorządzie Uczniowskim. · Reprezentowanie szkoły podczas uroczystości patriotyczno-religijnych na terenie miasta. · Udział w akcjach typu „Sprzątanie świata”. · Udział konkursach. |
Wychowawca Nauczyciele Opiekun SU |
|||
4. Pomoc uczniom w uzyskaniu orientacji etycznej i hierarchizacji systemu wartości. |
· Prelekcje i pogadanki na temat tolerancji. · Inscenizacja, drama. · Rekolekcje. · Lekcje języka polskiego, religii ukazujące - wzorce osobowe w literaturze i w świecie współczesnym. · Akcje charytatywne i prospołeczne. · Zajęcia socjoterapeutyczne · Odwiedzanie chorych koleżanek i kolegów.
· Wolontariat (pomoc osobom starszym, chorym, pomoc uczniom mającym kłopoty w nauce). • Ochrona środowiska (zajęcia, akcje społeczne) · Wyjścia na wartościowe filmy, sztuki teatralne, wystawy. |
Wychowawca Nauczyciele religii i innych przedmiotów Pedagog szkolny Dyrektor Socjoterapeuci |
Program Wychowawczy Szkoły Podstawowej nr 3 w Gołdapi jest otwarty i może być modyfikowany w trakcie realizacji.
Program ten podlega okresowej ewaluacji oraz monitorowaniu.