„Człowiek musi stale się uczyć, aby żyć i ciągle stawać się na nowo (…).
Nadszedł czas, gdy trzeba uznać w interesie całego społeczeństwa,
że wychowaniem jest życie, a życie stałym wychowywaniem się”.
Plan pracy wychowawczej
Gimnazjum nr 1 im. Noblistów Polskich w Gołdapi
PODSTAWA PRAWNA:
- USTAWA Z DNIA 7 WRZEŚNIA 1991 R. O SYSTEMIE OŚWIATY (DZ. U. NR 95, POZ. 425 Z PÓŹNIEJSZYMI ZMIANAMI)
- STATUT GIMNAZJUM NR 1 W GOŁDAPI
OGÓLNE CELE WYCHOWANIA:
I. GIMNAZJALISTA MA ŚWIADOMOŚĆ WŁASNEGO POSTĘPOWANIA I DĄŻY
DO WZORU
1. Uczeń zna swoje mocne i słabe strony, potrafi rozpoznawać emocje oraz panować nad nimi.
2. Uczeń potrafi planować działanie i przewidzieć jego efekt.
3. Uczeń potrafi komunikować się z dorosłymi i rówieśnikami.
II. GIMAZJALISTA ZAPRASZA RODZICÓW DO WSPÓŁDZIAŁANIA
Z PRACOWNIKAMI SZKOŁY
1. Uczeń, jego rodzice i nauczyciele są partnerami, rozumieją potrzebę poprawnych kontaktów szkoły i domu.
III. GIMAZJALISTA POZNAJE I ROZUMIE NATURĘ
1. Uczeń jest wrażliwy na piękno otaczającej przyrody i szanuje ją.
2. Uczeń rozumie potrzebę współistnienia praw rządzących przyrodą i praw ustanawianych przez człowieka.
3. Uczeń promuje zdrowy styl życia.
IV. GIMNAZJALISTA CZUJE SIĘ WSPÓŁGOSPODARZEM SZKOŁY, MAŁEJ I DUŻEJ OJCZYZNY ORAZ GLOBU
1. Uczeń potrafi docenić osiągnięcia własnego narodu, regionu, szkoły, a w szczególności osiągnięcia polskich noblistów – jest Polakiem i patriotą.
2. Uczeń kultywuje i współtworzy tradycje rodzinne, szkolne, lokalne i narodowe.
3. Uczeń czuje się Europejczykiem.
4. Uczeń ma świadomość potrzeby współpracy między narodami.
I.
GIMNAZJALISTA MA ŚWIADOMOŚĆ
WŁASNEGO POSTĘPOWANIA I DĄŻY DO WZORU
1. CEL OGÓLNY
Uczeń zna swoje mocne i słabe strony, potrafi rozpoznawać emocje oraz panować nad nimi.
Ile? |
Co osiągamy? |
Jak osiągamy? |
Kto odpowiada? |
Kiedy i gdzie |
Kiedy, co? |
Lp. |
Cel szczegółowy |
Zadania prowadzące do osiągnięcia celu |
Wykonawca |
Monitorowanie |
Uwagi, |
1. |
Uczeń umie opanować swoje niezadowolenie bądź agresję. |
¨ Zachęcamy do zbierania informacji o własnym rozwoju psychofizycznym. ¨ Różnymi sposobami (np. wykorzystując symulację, dramę), pokazujemy prawidłowe reakcje na złą ocenę czy niesprawiedliwą uwagę, po czym analizujemy sytuację. ¨ Wskazujemy gimnazjalistom, jak właściwie reagować na krytykę i pochwałę. ¨ „Upomnienie lub kara jest wstępem do poprawy” – zachęcamy uczniów do stawiania pytań: jaki jest stan obecny, jaka przyczyna, jak to zmienić? ¨ Przekazujemy uczniom wskazówki, jak zmienić zachowanie, aby nie było ono agresywne ani też uległe. ¨ Wskazujemy sposoby rozładowywania stresu oraz propagujemy profilaktykę stresu, poprzez: zapoznawanie uczniów z technikami relaksacyjnymi, podkreślanie roli diety dla samopoczucia (również psychicznego), wskazywanie sposobów neutralizowania stresorów. ¨ Promujemy postawy uczniów, którzy sami znajdują pozytywne rozwiązania.
|
¨ Wychowawca ¨ Pedagog szkolny ¨ Nauczyciele ¨ Zaproszeni prelegenci, np. pielęgniarka szkolna, ¨ Dyrektor
|
¨ W arkuszach obserwacyjnych ¨ Na zebraniach rodzicielskich ¨ W sprawozdaniach ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego ¨ W czasie hospitacji zajęć ¨ Na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, ¨ Na godzinach wychowawczych
|
Cały rok |
|
|
¨ Uczymy, jak przegrywać z godnością, np. w czasie rozgrywek sportowych. ¨ Przekazujemy wiedzę o sposobach opanowywania agresji – wskazane zaprosić specjalistę na prelekcję.
|
|
|
|
2. |
Uczeń jest asertywny. |
¨ Na godzinach wychowawczych uczymy mówienia: nie ¨ Ustalamy z gimnazjalistami zasady prawidłowego i bezpiecznego postępowania w różnych sytuacjach i uczymy, jak przekonać innych do tych zasad; wymagamy od młodzieży częstego uzasadniania wypowiedzi, aby umiała obronić własne zdanie; uczymy zasad dyskutowania. ¨ Uświadamiamy uczniom różnice pomiędzy asertywnością a agresją czy uległością; uczymy poszanowania własnej osoby oraz innych ludzi. ¨ Organizujemy konkursy związane tematycznie z zachowaniem młodych ludzi i z poczuciem bezpieczeństwa, np. pod hasłem Bezpieczna szkoła. ¨ Oprócz metod słownych i tzw. scenek wykorzystujemy środki audiowizualne i inne pomoce naukowe, np. filmy książki związane tematycznie z asertywnością. ¨ Przeprowadzamy quizy, testy i zabawy psychologiczne, ankiety z uczniami naszej szkoły, np. w czasie zajęć wychowawczych.
|
¨ Wychowawca ¨ Pedagog szkolny ¨ Nauczyciele ¨ Dyrektor
|
¨ W czasie indywidualnych rozmów ¨ W arkuszach obserwacyjnych ¨ Na zebraniach rodzicielskich ¨ W sprawozdaniach ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego ¨ W czasie hospitacji zajęć ¨ Analiza testów, ankiet ¨ Na posiedzeniach Rady Pedagogicznej ¨ W analizie testów
|
Cały rok |
2. CEL OGÓLNY
Uczeń potrafi planować działanie i przewidzieć jego efekt.
Ile? |
Co osiągamy? |
Jak osiągamy? |
Kto odpowiada? |
Kiedy i gdzie |
Kiedy, co? |
Lp. |
Cel szczegółowy |
Zadania prowadzące do osiągnięcia celu |
Wykonawca |
Monitorowanie |
Uwagi, |
1. |
Uczeń świadomie stawia sobie cele |
¨ Uczymy rozpoznawania własnych potrzeb i określania sfery zainteresowań; w szkole funkcjonuje profil klasy sportowej i jest realizowany rozszerzony program wiedzy o społeczeństwie (KOSS); są prowadzone zajęcia terapii pedagogicznej i wychowania do życia w rodzinie. ¨ Organizujemy giełdy pomysłów, stosujemy burzę mózgów, zachęcamy do planowania własnych działań na godzinach wychowawczych i zebraniach Samorządu Uczniowskiego (ale nie tylko).
|
¨ Wychowawca ¨ Samorząd Uczniowski ¨ Nauczyciele |
¨ W sprawozdaniach SU ¨ W arkuszach obserwacyjnych uczniów ¨ Na posiedzeniach Rady Pedagogicznej
|
Cały rok |
2. |
Uczeń planuje swój czas z podziałem na pracę, hobby i wypoczynek. |
¨ Podajemy ciekawe propozycje spędzania wolnego czasu. ¨ Uczymy, jak podzielić czas na pracę, rozwój zainteresowań i wypoczynek (także czynny); podajemy sposoby sprawdzania jakości planów. ¨ Organizujemy koła zainteresowań i projekty zgodnie
|
¨ Wychowawca ¨ Opiekunowie szkolnych kół zainteresowań ¨ Pedagog, ¨ Opiekunowie świetlicy szkolnej ¨ Bibliotekarz |
¨ W sprawozdaniach SU ¨ W arkuszach obserwacyjnych uczniów ¨ Na posiedzeniach Rady Pedagogicznej ¨ Analiza realizacji zaplanowanych działań uczniowskich |
Cały rok |
|
|
¨ Dostarczamy informacji o istniejących organizacjach pozaszkolnych. ¨ Motywujemy każdego do samodzielnego układania planów, które będzie on realizował.
|
|
|
|
3. |
Uczeń potrafi zaplanować działanie jednostkowe. |
¨ Organizujemy zadania, których wykonanie pozwoli gimnazjalistom na wykazanie swoich umiejętności organizacyjnych, np. zaplanowanie biwaku klasowego (łącznie ¨ Czuwamy nad właściwą realizacją poszczególnych etapów podjętych projektów zgodnie z planem.
|
¨ Wychowawca ¨ Rodzice ¨ Koordynatorzy projektów
|
¨ Na zebraniach rodzicielskich ¨ W sprawozdaniach nadzoru pedagogicznego
|
W zależności od planowanego terminu, np. biwaku |
4. |
Uczeń ma świadomość większej wartości działań twórczych od naśladowczych. |
¨ Przedstawiamy gimnazjalistom drogi dojścia do sukcesów ludzi (w tym patronów szkoły), którzy je osiągnęli – uczymy dążenia do celu poprzez planowanie i tworzenie; zachęcamy do planowania działań twórczych. ¨ Kształcimy zdolność twórczego myślenia, poprzez stosowanie metod aktywizujących podczas zajęć dydaktycznych (np. Inny Punkt Widzenia, metody aktywności kreatywnej, itp.)
|
¨ Wychowawca ¨ Rodzice
|
¨ W arkuszach obserwacyjnych uczniów ¨ Na posiedzeniach Rady Pedagogicznej |
Cały rok |
3. CEL OGÓLNY
Uczeń potrafi komunikować się z dorosłymi i rówieśnikami.
Ile? |
Co osiągamy? |
Jak osiągamy? |
Kto odpowiada? |
Kiedy i gdzie |
Kiedy, co? |
Lp. |
Cel szczegółowy |
Zadania prowadzące do osiągnięcia celu |
Wykonawca |
Monitorowanie |
Uwagi, |
1. |
Uczeń stosuje komunikację partnerską i podstawowe zasady dobrego wychowania. |
¨ Zapoznajemy z rodzajami komunikacji (partnerska, niepartnerska) oraz z kodeksem etycznym i stosujemy ćwiczenia, mające na celu wyrobienie u uczniów właściwej relacji w kontaktach z ludźmi w różnym wieku (przez film, pogadankę, scenki itp.). ¨ Wdrażamy do dbałości o estetykę wyglądu: niestosowania makijażu, niefarbowania włosów, dbania o skromny wygląd (również paznokci), unikania przesadnych ozdób. ¨ Kładziemy nacisk na subordynację i punktualność. ¨ Monitorujemy stosowanie zwrotów grzecznościowych ¨ Zapraszamy do realizacji projektów propagujących etyczne korzystanie ze zdobyczy cywilizacji (Internetu, telefonów komórkowych, itp.) ¨ Pokazujemy jak aktywnie słuchać (parafrazowanie, odzwierciedlanie) i skutecznie wyrażać własne zdanie. ¨ Przeprowadzamy pogadanki, rozmowy indywidualne, dramy itp.
|
¨ Wychowawca ¨ Pedagog ¨ Nauczyciele ¨ Dyrektor
|
¨ Na zebraniach rodzicielskich ¨ W sprawozdaniach ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego ¨ W ewaluacji projektu |
Cały rok |
2. |
Uczeń potrafi zaufać. |
¨ Uczymy sztuki dobierania sobie przyjaciół (na przykładach z życia i literatury); wskazujemy pozytywne wzorce. ¨ Udzielamy informacji, u kogo młodzież może szukać pomocy w trudnych sytuacjach (u wychowawcy, pedagoga, skorzystać z telefonu zaufania) i jak o nich mówić. ¨ Okazujemy gimnazjalistom zaufanie, ucząc ich jednocześnie, że tego samego oczekujemy od nich; uczymy prawdomówności, szczerości, otwartości, ale i ostrożności w komunikowaniu się z innymi.
|
¨ Wychowawca ¨ Pedagog ¨ SU ¨ Dyrektor
|
¨ W sprawozdaniach SU ¨ W arkuszach obserwacyjnych uczniów ¨ Na posiedzeniach Rady Pedagogicznej |
Cały rok |
3. |
Uczeń umie wytworzyć przyjazną atmosferę w kontaktach z rówieśnikami. |
¨ Uczymy posługiwania się kulturalnym językiem w czasie rozmów z rówieśnikami; wskazujemy na rolę kultury słowa i nieelegancki sposób rozmawiania z użyciem wulgaryzmów i przezwisk. Na konkretnych stymulowanych przykładach ukazujemy, jak wytworzyć miłą atmosferę
|
¨ Wychowawca ¨ SU
|
¨ Na zebraniach rodzicielskich ¨ W sprawozdaniach ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego |
Cały rok |
II.
GIMAZJALISTA ZAPRASZA RODZICÓW
DO WSPÓŁDZIAŁANIA Z PRACOWNIKAMI SZKOŁY
1. CEL OGÓLNY
Uczeń, jego rodzice i nauczyciele są partnerami, rozumieją potrzebę poprawnych kontaktów szkoły i domu.
Ile? |
Co osiągamy? |
Jak osiągamy? |
Kto odpowiada? |
Kiedy i gdzie |
Kiedy, co? |
Lp. |
Cel szczegółowy |
Zadania prowadzące do osiągnięcia celu |
Wykonawca |
Monitorowanie |
Uwagi, |
1. |
Uczeń jest podmiotem w szkole i jego rodzice również. |
¨ Uczniowie i rodzice włączają się w planowanie i realizację planu pracy wychowawcy danego zespołu klasowego- – konsultujemy się z rodzicami i uczniami. ¨ Kontrolujemy, aby gimnazjaliści czynnie uczestniczyli ¨ Zapoznajemy rodziców i uczniów z przepisami i regulaminami wewnątrzszkolnymi, informacjami dotyczącymi patronów szkoły, z terminami obchodów święta szkoły, dni otwartych, apeli i uroczystości szkolnych (m.in. na stronie internetowej); liczymy się z ich uwagami. ¨ Rodzice mają wpływ na organizację szkoły – Rada Rodziców, rady klasowe uczestniczą w spotkaniach z pedagogami, kończące się spisywaniem wniosków do dalszej pracy szkoły.
|
¨ Wychowawca ¨ Rodzice ¨ Dyrektor
|
¨ W arkuszach obserwacyjnych uczniów ¨ Na posiedzeniach Rady Pedagogicznej ¨ W czasie analizy działalności samorządu klasowego na lekcjach wychowawczych |
Cały rok |
2. |
Rodzice są emocjonalnie związani ze szkołą i rozumieją potrzebę współpracy. |
¨ Rodzice pomagają ze względu na emocjonalny stosunek do placówki, w której uczy się ich dziecko. ¨ Razem z uczniami angażujemy rodziców do organizowania imprez szkolnych, (np. balu klas III), do udziału ¨ Uczniowie i rodzice organizują spotkania powiązane tematycznie z noblistami/patronami naszej szkoły. ¨ Wyróżniamy rodziców za wzorowe wychowanie dziecka, za pomoc w pracach na rzecz klasy lub szkoły, za sponsorowanie pomocy naukowych, wycieczek i innych - listy pochwalne, publiczne podziękowania na uroczystościach gimnazjalnych. ¨ Pomagamy rodzicom rozwiązywać problemy dydaktyczno-wychowawcze z dziećmi; np. informujemy m.in. ¨ Zachęcamy rodziców do wyrażania opinii na temat organizacji kształcenia i wychowania na gimnazjalnej stronie internetowej, w rozmowach indywidualnych z wychowawcami, dyrektorem, na forum Rady Rodziców, podczas wypełniania ankiet stworzonych na potrzeby szkoły (np. ewaluacji).
|
¨ Wychowawca ¨ Nauczyciele ¨ Pedagog ¨ Rodzice ¨ Dyrektor
|
¨ W sprawozdaniach SU ¨ W arkuszach obserwacyjnych uczniów ¨ Na posiedzeniach Rady Pedagogicznej ¨ W rozmowach indywidualnych ¨ Na zebraniach rodzicielskich ¨ W ankietach ewaluacyjnych |
Cały rok |
3. |
Uczeń potrafi współdziałać z dorosłymi i z rówieśnikami; zna zasady pracy zespołowej. |
¨ Uczniów pracujących na rzecz szkoły bądź klasy promujemy i nagradzamy (dyplomami, pochwałami, drobnymi upominkami, podwyższeniem oceny ze sprawowania, ¨ Zachęcamy gimnazjalistów do organizowania wspólnych działań w grupie rówieśniczej, a także z ich rodzicami: pogadanek, oglądania filmów, przeprowadzania dyskusji, parad, debat ¨ Wypracowujemy wspólnie z uczniami zasady współpracy w grupie rówieśniczej polegające na uczciwości, dobrej organizacji, partnerstwie, wzajemnym poszanowaniu ¨ Wpajamy uczniom biorącym udział w zawodach sportowych potrzebę rywalizacji fair play
|
¨ Wychowawca ¨ SU ¨ Pedagog, ¨ Nauczyciele |
¨ Na posiedzeniach Rady Pedagogicznej ¨ W rozmowach indywidualnych ¨ Na zebraniach rodzicielskich ¨ Analizowanie przestrzegania powstałych zasad współpracy |
|
III.
GIMAZJALISTA POZNAJE I ROZUMIE NATURĘ
1. CEL OGÓLNY
Uczeń jest wrażliwy na piękno otaczającej przyrody i szanuje ją.
Ile? |
Co osiągamy? |
Jak osiągamy? |
Kto odpowiada? |
Kiedy i gdzie |
Kiedy, co? |
Lp. |
Cel szczegółowy |
Zadania prowadzące do osiągnięcia celu |
Wykonawca |
Monitorowanie |
Uwagi, |
1. |
Uczeń poznaje przyrodę najbliższej okolicy, kraju i świata.
|
¨ Organizujemy wycieczki turystyczno-krajoznawcze poprzedzane przygotowaniem teoretycznym o składnikach flory i fauny występujących na terenie, który zamierzamy zwiedzać; apelujemy o poszanowanie przyrody. ¨ Na lekcjach wychowawczych przeprowadzamy pogadanki, organizujemy debaty klasowe, konkursy wiedzy o naturze, zachęcamy do fotografowania obiektów przyrodniczych. ¨ Realizujemy zadania przygotowane przez nauczycieli biologii i geografii wynikające z programu nauczania,
|
¨ Wychowawca ¨ Rodzice ¨ Dyrektor ¨ Nauczyciele
|
¨ W arkuszach obserwacyjnych uczniów ¨ Na posiedzeniach Rady Pedagogicznej ¨ W czasie analizy działalności samorządu klasowego na lekcjach wychowawczych |
Cały rok |
2. |
Uczeń dostrzega piękno otaczającego krajobrazu i potrafi się nim zachwycać. |
¨ Organizujemy konkursy związane z przyrodą (plastyczne, fotograficzne, wiedzy, na najpiękniejszy utwór prozatorski lub poetycki o najbliższej okolicy). ¨ Zachęcamy uczniów do udziału w zewnętrznych konkursach i imprezach związanych z Małą Ojczyzną, ¨ Proponujemy realizowanie projektów przyrodniczych. |
¨ Wychowawca ¨ Nauczyciele ¨ Rodzice ¨ SU
|
¨ W sprawozdaniach SU ¨ W analizie wyników konkursów, prac konkursowych itp. ¨ Na posiedzeniach Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców
|
Cały rok |
2. CEL OGÓLNY
Uczeń rozumie potrzebę współistnienia praw rządzących przyrodą i praw ustanawianych przez człowieka.
Ile? |
Co osiągamy? |
Jak osiągamy? |
Kto odpowiada? |
Kiedy i gdzie |
Kiedy, co? |
Lp. |
Cel szczegółowy |
Zadania prowadzące do osiągnięcia celu |
Wykonawca |
Monitorowanie |
Uwagi, |
1. |
Uczeń poznaje prawa naturalne istniejące w świecie.
|
¨ Zapoznajemy uczniów z prawami przyrody (filmy edukacyjne, prasa, książki); skłaniamy gimnazjalistów do uświadomienia, iż człowiek degraduje środowisko naturalne, naruszając jego prawa. |
¨ Wychowawca ¨ Nauczyciele ¨ Rodzice ¨ Prelegenci
|
¨ Na posiedzeniach Rady Pedagogicznej ¨ indywidualnych ¨ Na zebraniach rodzicielskich W rozmowach |
Cały rok |
2. |
Uczeń jest świadomy konieczności życia w zgodzie |
¨ SU organizuje wystawy, konkursy; w ramach projektów ekologicznych uczniowie zbierają surowce wtórne Uświadamiany uczniom możliwość szybkiej zagłady przyrody w przypadku braku jej ochrony ze strony człowieka. ¨ Przypominamy uczniom o problemach okresu dojrzewania i o potrzebie przestrzegania higieny osobistej. |
¨ Wychowawca ¨ Nauczyciele ¨ Rodzice ¨ SU ¨ Prelegenci
|
¨ W sprawozdaniach SU ¨ Analiza wyników konkursów, prac konkursowych itp. ¨ Na posiedzeniach Rady Pedagogicznej ¨ W rozmowach indywidualnych ¨ Na zebraniach rodzicielskich
|
Cały rok |
3. |
Uczeń staje się ekologiem. |
¨ Uczniowie propagują ochronę przyrody wśród rówieśników; uczestniczą w wycieczkach do parków narodowych, do oczyszczalni ścieków; wędrują ścieżkami ekologicznymi. ¨ Uczniowie uczestniczą w akcjach o charakterze ekologicznym, np. Sprzątanie Świata, Sprzątanie Warmii i Mazur
|
¨ Wychowawca ¨ Rodzice ¨ Dyrektor ¨ Nauczyciele
|
¨ W arkuszach obserwacyjnych uczniów ¨ Na posiedzeniach Rady Pedagogicznej ¨ W czasie analizy działalności samorządu klasowego na lekcjach wychowawczych
|
Cały rok |
4. |
Uczeń przestrzega prawa. |
¨ Monitorujemy na bieżąco przestrzeganie przez uczniów Statutu G1 w Gołdapi; ¨ Zapoznajemy uczniów z rozporządzeniami i zarządzeniami oraz egzekwujemy ich wykonywanie(m.in. dbamy, by uczniowie korzystali z telefonów komórkowych jedynie podczas pracy wskazanej przez nauczyciela na lekcji, a w innych przypadkach mieli je wyłączone).
|
¨ Wychowawca ¨ Rodzice ¨ Dyrektor ¨ Nauczyciele
|
¨ Na posiedzeniach Rady Pedagogicznej ¨ Na zebraniach rodzicielskich ¨ W rozmowach indywidualnych ¨ Analiza zapisów w klasowych zeszytach uwag
|
|
3. CEL OGÓLNY
Uczeń promuje zdrowy styl życia.
Ile? |
Co osiągamy? |
Jak osiągamy? |
Kto odpowiada? |
Kiedy i gdzie |
Kiedy, co? |
Lp. |
Cel szczegółowy |
Zadania prowadzące do osiągnięcia celu |
Wykonawca |
Monitorowanie |
Uwagi, |
1. |
Uczeń uświadamia sobie znaczenie ruchu w życiu człowieka.
|
¨ Zapoznajemy gimnazjalistów z aktywnymi formami spędzania wolnego czasu: biwakami, wycieczkami rowerowymi i pieszymi, z uprawianiem sportu. ¨ Organizujemy klasowe wyprawy na narty lub snowbord na Piękną Górę ¨ Rokrocznie organizujemy Dzień Sportu Szkolnego ¨ Umożliwiamy uczniom udział w zawodach i konkursach sportowych, nauczyciele bądź instruktorzy tworzą sekcje sportowe, prowadzą zajęcia pozalekcyjne. ¨ Uświadamiamy całą społeczność uczniowską o zaletach bycia uczniem klasy sportowej za pomocą osiągnięć sportowych gimnazjalistów.
|
¨ Wychowawca ¨ Rodzice ¨ Dyrektor ¨ Nauczyciele
|
¨ W arkuszach obserwacyjnych uczniów ¨ Na posiedzeniach Rady Pedagogicznej |
Cały rok |
2. |
Uczeń jest świadomy skutków uzależnień i promuje życie bez nałogów.
|
¨ Propagujemy szeroko pojęte działania profilaktyczne zgodnie z ustaleniami szkolnego programu profilaktyki: pogłębiamy wiedzę i świadomość uczniów na temat uzależnień, pokazujemy zagrożenia i konsekwencje palenia papierosów, zażywania alkoholu, dopalaczy, narkotyków, |
¨ Pedagog, ¨ Rodzice ¨ Dyrektor ¨ Nauczyciele
|
¨ Na posiedzeniach Rady Pedagogicznej ¨ W rozmowach indywidualnych i zebra- niach rodziców |
Cały rok |
|
|
obalamy mity dotyczące alkoholu (a zwłaszcza „nieszkodliwości piwa”), dostarczamy informacji na temat psychofizycznych zmian zachodzących u osób uzależnionych, wskazujemy organizacje i fundacje zajmujące się profesjonalną pomocą osobom uzależnionym; w tym celu wykorzystujemy dramę, psychodramę, krąg uczuć, burzę mózgów, pogadankę, drzewo decyzyjne. ¨ Organizujemy koncerty, konkursy, parady promujące życie bez nałogów. ¨ Umożliwiamy uczniom udział w spektaklach o tematyce związanej z profilaktyką uzależnień.
|
|
|
|
3. |
Uczeń dba o zdrowie. |
¨ Gimnazjaliści uczą się zasad właściwego odżywiania się, ubierania i dbania o prawidłową sylwetkę – są świadomi stosowania tych reguł w życiu (pogadanki, dyskusje, literatura, projekty itp.); w tym również celu realizują projekty. ¨ Kształtujemy pożądane postawy wobec zagrożeń i informujemy o zasadach postępowania w sytuacjach nadzwyczajnych, wykorzystujemy do tego celu instruktaże, symulacje, organizujemy spotkania uczniów z osobami odpowiedzialnymi za BHP, policją, kuratorem sądowym, ratownikiem medycznym, strażą miejską, strażą pożarną, strażą graniczną itp.
|
¨ Wychowawca ¨ Nauczyciele ¨ Rodzice ¨ SU ¨ Zaproszeni goście,
|
¨ W sprawozdaniach SU ¨ Analiza wyników konkursów, prac konkursowych itp. ¨ Na posiedzeniach Rady Pedagogicznej ¨ Na zebraniach rodzicielskich
|
Cały rok |
IV.
GIMNAZJALISTA CZUJE SIĘ
WSPÓŁGOSPODARZEM SZKOŁY,
MAŁEJ I DUŻEJ OJCZYZNY ORAZ GLOBU
1. CEL OGÓLNY
Uczeń potrafi docenić osiągnięcia własnego narodu, regionu, szkoły, a w szczególności osiągnięcia polskich
noblistów - jest Polakiem i patriotą.
Ile? |
Co osiągamy? |
Jak osiągamy? |
Kto odpowiada? |
Kiedy i gdzie |
Kiedy, co? |
Lp. |
Cel szczegółowy |
Zadania prowadzące do osiągnięcia celu |
Wykonawca |
Monitorowanie |
Uwagi, |
1. |
Uczeń poznaje spuściznę kulturową |
¨ Przypominamy postaci wybitnych nieżyjących już rodaków i ich dorobek kulturalno-naukowy w tym dorobek patronów - głównie na lekcjach wychowawczych, języka polskiego i historii; budzimy szacunek dla pracy i jej owoców. ¨ Czuwamy, aby społeczność gimnazjalna publikowała bieżące informacje kulturalne i naukowe (m.in. związane w Nagrodą Nobla) w szkolnej gazetce lub na stronie www, ewentualnie zamieszczała je w szkolnych gablotach i na innych ściennych dekoracjach. ¨ Przybliżamy gimnazjalistom sylwetki wybitnych Polaków współczesnych i ich osiągnięcia (w tym żyjących patronów); |
¨ Wychowawca ¨ Rodzice ¨ Dyrektor ¨ Nauczyciele
|
¨ W arkuszach obserwacyjnych uczniów ¨ Na posiedzeniach Rady Pedagogicznej ¨ W sprawozdaniach SU ¨ W ewaluacji projektu |
Cały rok |
2. |
Uczeń zna zabytki |
¨ Organizujemy wycieczki tematyczne, krajoznawcze - do izb pamięci, muzeów itp. oraz do miejsc związanych ¨ Inspirujemy do utrwalania (poprzez nagrywanie, fotografowanie, tworzenie kronik filmowych i prezentacji |
¨ Wychowawca ¨ Rodzice ¨ Dyrektor ¨ Nauczyciele
|
¨ Na posiedzeniach Rady Pedagogicznej ¨ W analizowaniu sprawozdań z wycieczek tematycznych |
Cały rok |
|
zabytki w Polsce. |
komputerowych) miejsc i wydarzeń wartych upamiętnienia, a także dbamy o zaistnienie pokazów filmowych na różnych przedmiotach. Podkreślamy tu pamięć o patronach gimnazjum. ¨ Uczymy korzystać z albumów, słowników tematycznych i innych publikacji naukowych w celu wysnuwania wniosków o wielkości dorobku narodu polskiego. ¨ Tworzymy i realizujemy projekty łączące cele dydaktyczne kilku przedmiotów, w tym projekty związane z noblistami.
|
|
¨ W czasie hospitacji zajęć
|
|
3. |
Uczeń jest świadomym odbiorcą wytworów malarstwa, rzeźby, fotografii, muzyki, teatru, filmu itp. |
¨ Omawiamy wytwory polskiej kultury i nauki na różnych lekcjach wraz z pokazem audiowizualnym ze szczególnym uwzględnieniem dokonań patronów. ¨ Organizujemy wycieczki na wystawy poświęcone dziedzictwu kultury narodowej; wizyty na wystawach malarstwa, rzeźby, wizyty w kinach i teatrach. ¨ Tworzymy kluby filmowe/dyskusyjne/debaty. ¨ Uczymy patrzenia na sztukę (obraz, rzeźbę itp.) w taki sposób, aby docenić jej walory. Uczymy czytania i interpretowania obrazów, rzeźb, poezji itp. ¨ Organizujemy konkursy tematyczne podnoszące wrażliwość młodzieży, np.: konkursy wiedzy o wybitnych kompozytorach oraz koncerty w wykonaniu uczniów.
|
¨ Wychowawca ¨ Rodzice ¨ Dyrektor ¨ Nauczyciele
|
¨ Na posiedzeniach Rady Pedagogicznej ¨ W analizowaniu sprawozdań z wycieczek tematycznych ¨ W czasie hospitacji zajęć
|
Cały rok |
4. |
Uczeń zapoznaje się z dziełami twórców kultury regionu i ich autorami oraz
|
¨ Organizujemy wieczornice poetyckie, spotkania z twórcami kultury Suwalszczyzny, Warmii i Mazur. ¨ Tworzymy koła zainteresowań literackich, malarskich itp.; uczymy inscenizacji sztuk. ¨ Organizujemy wieczory poetyckie przedstawiające, promujące literacki dorobek noblistów i innych twórców. ¨ Przeprowadzamy konkursy recytatorskie (np.: Powiatowy Konkurs Recytatorski pt.: Cudze chwalicie, swego nie znacie, wiedzy itp., (np. Konkurs Wiedzy o Noblistach Polskich dla klas I, Noblix dla klas II). ¨ Wprowadzamy do szkolnej listy lektur uzupełniających dzieła noblistów i o noblistach - tworzymy nowy dział biblioteki szkolnej: Nobliści. ¨ Przeprowadzamy debaty na lekcjach wychowawczych ¨ Zapraszamy uczniów do realizacji projektów pogłębiających wiedzę o twórcach regionalnych i patronach.
|
¨ Wychowawca ¨ Nauczyciele, w tym pracownicy biblioteki szkolnej ¨ Rodzice ¨ SU
|
¨ W sprawozdaniach SU ¨ Analizowanie echa spotkań z prelegentami. ¨ Analiza wyników konkursów, prac konkursowych itp. ¨ Na posiedzeniach Rady Pedagogicznej ¨ W rozmowach indywidualnych ¨ Na zebraniach rodzicielskich
|
Cały rok, zgodnie z kalendarzem uroczystości |
5. |
Uczeń jest twórcą dorobku szkolnego w dziedzinie kultury i docenia wytwory rówieśników. |
¨ Promujemy uczniowskie próby literacki, poetyckie, teatralne, malarskie, muzyczne, fotograficzne, filmowe, dziennikarskie itp. podejmowane np.: w ramach realizacji projektów, podczas szkolnego pokazu talentów, Festiwalu Piosenki Harcerskiej czy konkursu pisanek wielkanocnych ¨ Doceniamy osiągnięcia uczniów na polu kulturalnym. |
¨ Wychowawca ¨ Nauczyciele ¨ Rodzice ¨ SU
|
¨ W sprawozdaniach SU ¨ Analiza wyników konkursów, prac konkursowych itp. ¨ Na posiedzeniach Rady Pedagogicznej
|
Cały rok |
2. CEL OGÓLNY
Uczeń kultywuje i współtworzy tradycje rodzinne, szkolne, lokalne i narodowe.
Ile? |
Co osiągamy? |
Jak osiągamy? |
Kto odpowiada? |
Kiedy i gdzie |
Kiedy, co? |
Lp. |
Cel szczegółowy |
Zadania prowadzące do osiągnięcia celu |
Wykonawca |
Monitorowanie |
Uwagi, |
1. |
Uczeń ma świadomość znaczenia roli, jaką pełnią nauczyciele w procesie kształcenia i wychowania.
|
¨ Organizujemy dyskusje/debaty na lekcjach wychowawczych, uroczystości związane z dniem KEN. |
¨ Wychowawca ¨ Rodzice ¨ Dyrektor ¨ Nauczyciele
|
¨ W arkuszach obserwacyjnych uczniów ¨ Na posiedzeniach Rady Pedagogicznej |
Cały rok |
2. |
Uczeń wykazuje szacunek dla zmarłych i troszczy się o cmentarze. |
¨ Czuwamy nad przygotowaniem wieczornic, przedstawień, przeprowadzamy pogadanki itp. ¨ Uczniowie porządkują cmentarze. |
¨ Wychowawca ¨ Nauczyciele ¨ Rodzice ¨ SU ¨ Pedagog
|
¨ Na posiedzeniach Rady Pedagogicznej ¨ W rozmowach indywidualnych ¨ Na zebraniach rodzicielskich |
Cały rok |
3. |
Uczeń jest świadomy roli świąt i symboli narodowych, lokalnych oraz szkolnych, a także dba o właściwy wizerunek gimnazjum i szkolne tradycje. |
¨ Dbamy, by społeczność uczniowska organizowała apele, rocznice, konkursy, quizy i in. związane tematycznie z symbolami i świętami, w tym ze Świętem Szkoły ¨ Uczeń jest reprezentantem szkoły na zewnątrz – bierze udział w konkursach, zawodach itp. organizowanych przez inne instytucje niż jego gimnazjum; zdobywa nagrody i wyróżnienia. ¨ Skłaniamy do nawiązania współpracy z innymi szkołami mającymi za patrona noblistów polskich. ¨ Wpajamy uczniowi szacunek do symboli narodowych i szkolnych oraz zaszczepiamy potrzebę udziału w miejsko-gminnych obchodach świąt i rocznic ¨ Tworzymy i kultywujemy tradycje szkolne (np. bal klas III, otrzęsiny klas I, Dzień Myśli Braterskiej, a w szczególności Święto Szkoły.) ¨ Organizujemy ćwiczenia za pomocą dramy, pogadanki na lekcjach wychowawczych.
|
¨ Wychowawca ¨ Nauczyciele ¨ Rodzice ¨ SU ¨ Pedagog |
¨ Na posiedzeniach Rady Pedagogicznej ¨ W rozmowach indywidualnych ¨ Na zebraniach rodzicielskich ¨ Analiza wyników konkursów, prac konkursowych itp.
|
W zależności od daty święta, rocznicy itp. – zgodnie z kalendarzem uroczystości |
4. |
Uczeń integruje się ze społecznością uczniowską. |
¨ Czuwamy nad częstotliwością oraz jakością spotkań i imprez szkolnych inicjowanych przez uczniów (dyskotek, wycieczek, biwaków, wypraw, zimowisk, wspólnych spacerów itp.). ¨ Uczeń czuje się gospodarzem klasy, szkoły – zaprasza ważnych dla niego ludzi spoza środowiska gimnazjum (np. rodziców, żyjących Noblistów) na przygotowywane przez siebie i rówieśników uroczystości.
|
¨ Wychowawca ¨ Rodzice ¨ Dyrektor |
¨ Na posiedzeniach Rady Pedagogicznej ¨ W rozmowach indywidualnych ¨ Na zebraniach rodzicielskich |
Cały rok |
3. CEL OGÓLNY
Uczeń czuje się Europejczykiem.
Ile? |
Co osiągamy? |
Jak osiągamy? |
Kto odpowiada? |
Kiedy i gdzie |
Kiedy, co? |
Lp. |
Cel szczegółowy |
Zadania prowadzące do osiągnięcia celu |
Wykonawca |
Monitorowanie |
Uwagi, |
1. |
Uczeń poznaje kultury innych narodów europejskich i dostrzega elementy wspólne z kulturą polską.
|
¨ Uświadamiamy gimnazjalistom wpływ wybitnych twórców europejskich na kulturę polską (na różnych przedmiotach). ¨ Organizujemy konkursy wiedzy, projekty oraz koncerty (np.: międzynarodowej piosenki bożonarodzeniowej) pogłębiające wiedzę o kulturach innych nacji. |
¨ Wychowawca ¨ Rodzice ¨ Nauczyciele
|
¨ Na zebraniach rodzicielskich ¨ Na zespołach przedmiotowych |
Cały rok |
2. |
Uczeń poznaje historię i zasady przyznawania Nagrody Nobla.
|
¨ Zapoznajemy uczniów z biogramem twórcy nagrody Nobla ¨ Przybliżamy działalność noblistów. |
¨ Wychowawca ¨ Nauczyciele ¨ SU
|
¨ Analiza wyników konkursów, prac konkursowych itp |
Cały rok |
3. |
Uczeń zna i respektuje dokumenty prawa międzynarodowego związane z prawami człowieka |
¨ Zapoznajemy uczniów z powszechną Deklaracją Praw Człowieka oraz Konwencją Praw Dziecka; dbamy, by wzrastali w poszanowaniu praw własnych i innych ludzi. ¨ Wskazujemy na istnienie organizacji międzynarodowych monitorujących przestrzeganie praw człowieka na świecie (np. Amnesty International) i zachęcamy do poznania ich pracy. |
¨ Wychowawca ¨ Nauczyciele ¨ Rodzice ¨ SU ¨ Pedagog
|
¨ Na zebraniach rodzicielskich ¨ Na zespołach przedmiotowych ¨ Na posiedzeniach Rady Pedagogicznej
|
Cały rok |
4. CEL OGÓLNY
Uczeń ma świadomość potrzeby współpracy między narodami.
Ile? |
Co osiągamy? |
Jak osiągamy? |
Kto odpowiada? |
Kiedy i gdzie |
Kiedy, co? |
Lp. |
Cel szczegółowy |
Zadania prowadzące do osiągnięcia celu |
Wykonawca |
Monitorowanie |
Uwagi, |
1. |
Uczeń nawiązuje kontakty z gimnazjalistami innych narodowości. |
¨ Na lekcjach wychowawczych i geografii oraz językowych uświadamiamy uczniom korzyści płynące ze znajomości języków obcych; zachęcamy do nawiązywania korespondencji. ¨ Organizujemy konkursy i wycieczki zagraniczne, nawiązujemy współpracę z uczniami innych narodowości
|
¨ Wychowawca ¨ Rodzice ¨ Dyrektor ¨ Nauczyciele |
¨ Na posiedzeniach Rady Pedagogicznej ¨ Na zebraniach rodzicielskich ¨ Na zespołach przedmiotowych ¨ Na godzinach wychowawczych
|
Cały rok |
2. |
Integrowanie z dziećmi i młodzieżą całego świata. |
¨ Przygotowujemy pogadanki, dramę itp. na lekcjach wychowawczych. ¨ Organizujemy obchody Międzynarodowego Dnia Dziecka. ¨ Przeprowadzamy konkursy związane z obcokrajowcami |
¨ Wychowawca ¨ Rodzice ¨ Dyrektor ¨ Nauczyciele
|
¨ Na posiedzeniach Rady Pedagogicznej ¨ Na zebraniach rodzicielskich ¨ Na zespołach przedmiotowych
|
Cały rok, zgodnie z kalendarzem uroczystości |
3. |
Ukazanie zależności ekonomicznej, politycznej, kulturowej |
¨ Przygotowujemy lekcje przedmiotowe, konkursy tematyczne, imprezy, ukazujące współzależność Polski i innych krajów oraz realizujemy projekty o takiej tematyce |
¨ Wychowawca ¨ Nauczyciele ¨ Rodzice ¨ SU ¨ Pedagog
|
¨ W sprawozdaniach SU ¨ Analizowanie echa spotkań z prelegentami. ¨ Analiza wyników konkursów, prac konkursowych itp. ¨ Na posiedzeniach Rady Pedagogicznej ¨ W rozmowach indywidualnych ¨ Na zebraniach rodzicielskich
|
Cały rok |
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
wyszczególnione są w Statucie Gimnazjum nr 1 im. Noblistów Polskich w Gołdapi (rozdz. VII).
SYSTEM NAGRADZANIA I KARANIA
zawarty jest w Statucie Gimnazjum nr 1 im. Noblistów Polskich w Gołdapi (rozdz. VII) i w WSO.
ZADANIA WYCHOWAWCZE NAUCZYCIELI
zamieszczone są w Statucie Gimnazjum nr 1 im. Noblistów Polskich w Gołdapi (rozdz. VI).
¨ ZADANIA WYCHOWAWCZE RODZICÓW
1. Wychowują dziecko w duchu koleżeństwa, tolerancji, szacunku do innych ludzi i symboli narodowych oraz poszanowania mienia szkoły.
2. Współpracują z nauczycielem w działaniach ukierunkowanych na dobro dziecka.
3. Systematycznie spotykają się z nauczycielami, współpracują i opiekują się młodzieżą na imprezach klasowych i szkolnych.
4. Kształtują właściwą postawę wobec nauczyciela, nauki i szkoły.
5. Służą radą i pomocą w rozwiązywaniu problemów w gimnazjum, prowadzą dialog z nauczycielami..
¨ NASZ ABSOLWENT
¨ MA POCZUCIE WŁASNEJ GODNOŚCI I WARTOŚCI.
¨ WIEDZĘ I UMIEJĘTNOŚCI POTRAFI ZASTOSOWAĆ W PRAKTYCE.
¨ ODRÓŻNIA DOBRO OD ZŁA W OPARCIU UNIWERSALNE WARTOŚCI.
¨ JEST TOLERANCYJNY, OTWARTY NA INNYCH I POTRAFI Z NIMI WSPÓŁPRACOWAĆ.
¨ JEST DOBRZE PRZYGOTOWANY DO NASTĘPNEGO ETAPU NAUKI.
¨ SZANUJE WIELOWIEKOWE DZIEDZICTWO KULTUROWE.
¨ CZUJE SIĘ GOSPODARZEM MAŁEJ I DUŻEJ OJCZYZNY.
¨ RADZI SOBIE ZE STRESEM.
¨ JEST SZCZERY, ŻYCZLIWY I ASERTYWNY, A TAKŻE POSIADA POCZUCIE HUMORU.
¨ JEST KULTURALNY I ODPOWIEDZIALNY.
¨ DBA O SWOJE ZDROWIE I OTOCZENIE.
¨ UMIE PLANOWAĆ SWOJĄ PRZYSZŁOŚĆ
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1. Na początku roku szkolnego każdy wychowawca obowiązkowo opracowuje Klasowy plan wychowawczy zgodny z niniejszym programem i z planem ramowym właściwego zespołu wychowawczego.
2. Opracowany w 2001 roku przez dwuosobowy zespół nauczycielski (Ewę Jurkiewicz i Wiolettę Brodowską) Program Pracy Wychowawczej SG nr 1 w Gołdapi miał charakter otwarty i został poddany ewaluacji jesienią 2006 roku (w formie uchwały), łącznie ze zmianą w tytule na Pracy Wychowawczej Gimnazjum nr 1 im. Noblistów Polskich w Gołdapi. Program ten jest nadal otwarty i należy go modyfikować w zależności od potrzeb społeczności szkolnej. Ostatniej aktualizacji we wrześniu 2014 roku dokonał zespół wychowawczy w składzie:
1. Ewa Jurkiewicz –przewodnicząca
2. Wiesława Kuglarz
3. Beata Brzozowska
4. Wiesława Grzelka
5. Zbigniew Lewicki
3. Powyższy program został uzupełniony i pozytywnie zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną
we wrześniu 2014 roku, a następnie uchwalony przez Radę Rodziców 31.X 2014 roku.
Rada Rodziców: Dyrektor: