Uchwała w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miejskiego w

 

 

Uchwała Nr XLIV/249/2002

Rady Miejskiej w Gołdapi

z dnia 11 września 2002 r. 

w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miejskiego w Gołdapi

Na podstawie art. 33 ust. 2 oraz art. 40 ust. 2 pkt. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558) Rada Miejska w Gołdapi, na wniosek Zarządu Miejskiego postanawia:

§ 1.

Uchwalić Regulamin Organizacyjny Urzędu Miejskiego stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

 § 2.

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miejskiemu.

 

 § 3.

Traci moc Uchwała Nr XXXII/236/98 Rady Miejskiej w Gołdapi z dnia 10 czerwca 1998 r. w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta i Gminy w Gołdapi.

 

§ 4.

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Remigiusz Karpiński

 

Załącznik Nr 1

do Uchwały Nr XLIV/249/2002

Rady Miejskiej w Gołdapi

z dnia 11 września 2002 r.

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

URZĘDU MIEJSKIEGO W GOŁDAPI

 

 

Rozdział 1

Postanowienia wstępne

§ 1.

Regulamin organizacyjny, zwany dalej “regulaminem”, określa:

1/ podstawowe funkcje i zadania Urzędu Miejskiego, zwanego dalej “Urzędem”,

2/ podział kompetencji i zadań pomiędzy Burmistrzem, Zastępcą (Zastępcami) Burmistrza, Sekretarzem i Skarbnikiem,

3/ organizację wewnętrzną Urzędu, podstawowe zadania wydziałów oraz szczegółowe zakresy działania poszczególnych wydziałów,

4/ organizację przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania indywidualnych spraw zainteresowanych podmiotów,

5/ zasady wykonywania funkcji kierowniczych przez kierowników wydziałów,

6/ podstawowe obowiązki pracowników Urzędu,

7/ zasady podpisywania pism

§ 2.

Ilekroć w regulaminie jest mowa o:

1/ Statucie Gminy – rozumie się przez to Statut Gminy Gołdap,

2/ Radzie – rozumie się przez to Radę Miejską,

3/ komisji Rady – rozumie się przez to stałą komisję Rady,

4/ GSK – rozumie się przez to Gminny System Kontroli, o którym mowa w rozdziale 7 Statutu Gminy,

5/ Zarządzie – rozumie się przez to Zarząd Miejski,

6/ organach Gminy – rozumie się przez to Radę i Zarząd,

7/ Burmistrzu – rozumie się przez to Burmistrza Gołdapi,

8/ Sekretarzu – rozumie się przez to Sekretarza Miejskiego,

9/ Skarbniku – rozumie się przez to Skarbnika Miejskiego, Głównego Księgowego Budżetu Gminy,

10/ wydziale – rozumie się przez to również równorzędną komórkę organizacyjną Urzędu (Urząd Stanu Cywilnego, Ośrodek Pomocy Społecznej, Komendę Straży Miejskiej),

11/ kierowniku wydziału:

a/ uważa się, iż – w zakresie kierowania pracami przypisanego wydziału – dotyczy to

również Sekretarza i Skarbnika,

b/ należy przez to rozumieć również kierownika (komendanta) równorzędnej komórki

organizacyjnej Urzędu

12/ referacie – rozumie się przez to referat lub sekcję danego wydziału,

13/ podmiotach – należy przez to rozumieć zainteresowane osoby: fizyczne (obywateli), prawne i nie posiadające osobowości prawnej,

14/ terminach – oznacza to terminy określone w Kodeksie postępowania administracyjnego lub w przepisach szczególnych,

15/ paragrafie bez bliższego określenia – rozumie się przez to § niniejszego regulaminu,

§ 3.

  1. Urząd jest jednostką organizacyjną, przy pomocy której Zarząd i Burmistrz realizują swoje zadania.

  2. Szczegółowy wykaz spraw i zadań Urzędu oraz zakresy działania wydziałów (rzeczowy zakres działań - przedmiot działania) i właściwość rzeczową , z zastrzeżeniem ust. 3, określa załącznik Nr 1 do regulaminu.

  3. Szczegółowy wykaz zadań Gminy w zakresie ochrony porządku publicznego oraz zasady ich wykonywania określa “ Regulamin Straży Miejskiej w Gołdapi” , stanowiący załącznik Nr 2 do regulaminu.

§ 4.

  1. Burmistrz sprawuje nadzór nad realizacją zadań, o których mowa w § 3 , w dziedzinie:

    1/ finansów i realizacji budżetu Gminy,

    2/ inwestycji gminnych,

    3/ obronności,

    4/ ochrony przeciwpożarowej,

    5/ polityki kadrowej,

    6/ kontaktów międzynarodowych.

  2. W związku z realizacją zadań określonych w ust. 1 Burmistrz sprawuje bezpośredni

    nadzór nad:

    1/ Wydziałem Organizacji i Nadzoru,

    2/ Wydziałem Finansów i Realizacji Budżetu.

  3. Do aprobaty i podpisu Burmistrza zastrzega się:

1/ wszystkie sprawy wynikające z funkcji Burmistrza jako reprezentanta Gminy na zewnątrz,

2/ przedstawianie projektów budżetu i jego zmian organom Gminy,

3/ zawieranie umów – porozumień rodzących skutki finansowe dla budżetu, jeżeli wysokość świadczenia, bądź zobowiązania Gminy przekracza kwotę 2.ooo złotych,

4/ materiały i pisma kierowane do :

a/ posłów i senatorów RP,

b/ instancji politycznych, związkowych i społecznych szczebla centralnego, wojewódzkiego, powiatowego i gminnego,

c/ kierowników organów centralnych i wojewódzkich administracji rządowej,

d/ przewodniczących sejmików wojewódzkich oraz przewodniczących rad powiatów i przewodniczących rad gmin,

e/ marszałków województw, starostów, prezydentów, burmistrzów i wójtów

5/ upoważnianie pracowników Urzędu do załatwiania spraw oraz wydawania decyzji administracyjnych w imieniu Burmistrza,

6/ odpowiedzi na skargi dotyczące pracowników Urzędu oraz kierowników jednostek komunalnych i organizacyjnych Gminy,

7/ żądanie informacji i wyjaśnień od działających na terenie Gminy kierowników organów administracji rządowej,

8/ rozpatrywanie adresowanych do Burmistrza inicjatyw, opinii i wniosków radnych Rady, członków Zarządu i komisji Rady oraz przewodniczących jednostek pomocniczych Gminy,

9/ odpowiedzi na interpelacje radnych Rady oraz wnioski posłów i senatorów RP,

10/ przedstawianie Radzie informacji o swojej działalności, w tym w szczególności o wykonywaniu nadzoru nad jednostkami komunalnymi i organizacyjnymi Gminy,

11/ występowanie do organów kontroli specjalistycznej i przeprowadzenie kontroli w zakresie ich działalności,

12/ dokonywanie oceny działalności wydziałów i kierowników wydziałów Urzędu oraz kierowników jednostek komunalnych i organizacyjnych Gminy,

13/ sprawy wynikające z pełnienia funkcji Szefa Obrony Cywilnej Gminy,

14/ zawieranie umów i porozumień w sprawach współpracy z zagranicą, związkami komunalnymi i innymi gminami,

15/ rozstrzygnięcia zastrzeżone do podpisu Burmistrza odrębnymi decyzjami lub mające, ze względu na swój charakter, specjalne znaczenie,

16/ nawiązywanie i rozwiązywanie stosunku pracy z pracownikami Urzędu,

17/ awansowanie i zmianę składników wynagrodzenia pracowników Urzędu,

18/ przyznawanie nagród i wyróżnień pracownikom Urzędu,

19/ stosowanie wobec pracowników Urzędu kar i wszczynanie postępowań dyscyplinarnych prawem przewidzianych.

§ 5.

  1. Zastępcy Burmistrza, z zastrzeżeniem § 22 ust. 1, zastępują Burmistrza w czasie jego nieobecności.

  2. Zastępcy Burmistrza wykonują zadania, o których mowa w § 3, za wyjątkiem spraw zastrzeżonych do aprobaty i podpisu Burmistrza, w następujących dziedzinach:

    1/ kultury,

    2/ oświaty,

    3/ turystyki,

    4/ promocji i rozwoju Gminy.

  3. Zastępcy Burmistrza, w związku z realizacją zadań:

1/ zapewnią w powierzonym zakresie kompleksowe rozwiązywanie problemów,

2/ nadzorują działalność wydziałów Urzędu oraz jednostek organizacyjnych i pomocniczych Gminy realizujących te zadania.

3/ zapewniają sprawne funkcjonowanie gospodarki komunalnej,

4/ określają i realizują zadania związane z utrzymaniem infrastruktury komunalnej Gminy,

5/ nadzorują całokształt spraw związanych z ochroną środowiska,

6/ nadzorują działalność jednostek organizacyjnych w zakresie gospodarki komunalnej,

7/ zapewniają racjonalne gospodarowanie zasobami mieszkaniowymi, budynkami komunalnymi oraz prowadzenie polityki czynszowej miasta,

8/ sprawują nadzór nad sprawami rolnictwa, leśnictwa i zielenie miejskiej,

9/ sprawują nadzór nad zarządem drogami miejskimi i organizacją ruchu. planowanie, przygotowywanie i prowadzenie inwestycji gminnych,

10/ planują rozwój budownictwa mieszkaniowego,

11/ nadzorują planowanie i remonty zasobów mieszkaniowych,

12/ współpracują z komitetami i wspólnotami w sprawie wspólnych inwestycji.

§ 6.

  1. Sekretarz organizuje wykonanie zadań określonych w § 3 w zakresie zapewnienia sprawnej organizacji i kierowania oraz prawidłowego funkcjonowania administracji publicznej Gminy, poprzez:

1/ nadzór nad organizacyjnym zabezpieczeniem posiedzeń Zarządu i jakością, pod względem legislacyjnym, właściwości rzeczowej i prawnym, materiałów przedkładanych pod jego obrady,

2/ koordynację i organizację kontroli w ramach GSK,

3/ nadzór nad działalnością Urzędu i jednostek organizacyjnych Gminy,

4/ współpracę z jednostkami pomocniczymi Gminy,

5/ nadzór, koordynację i kontrolę załatwiania w Gminie indywidualnych spraw zainteresowanych podmiotów, w tym zwłaszcza skarg i wniosków,

6/ analizę stanu realizacji zadań Gminy,

7/ ustalanie jednolitych działań Urzędu i jednostek organizacyjnych co do sposobu realizacji zadań Gminy,

8/ nadzór nad organizacją i ochroną tajemnicy państwowej i służbowej w Urzędzie i jednostkach organizacyjnych Gminy,

9/ współpracę z sąsiednimi gminami

 

2. Sekretarz wykonuje zadania, o których mowa w ust. 1 za wyjątkiem spraw zastrzeżonych do aprobaty i podpisu Burmistrza, w następujących dziedzinach:

1/ opracowuje, w części dotyczącej funkcjonowania Urzędu:

a/ projekty budżetu Gminy,

b/ projekty uchwał Zarządu w zakresie przeniesień dochodów i wydatków budżetowych,

c/ zbiorcze analizy i sprawozdania z wykonania budżetu Gminy,

2/ zapewnia Zarządowi wykonywanie funkcji pracodawcy w stosunku do:

a/ kierowników jednostek organizacyjnych Gminy,

b/ Komendanta Straży Miejskiej,

3/ zapewnia Burmistrzowi wypełnianie funkcji przełożonego w stosunku do:

a/ Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego,

b/ Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej,

c/ Komendanta Straży Miejskiej,

d/ Kierownika Biura Prawnego,

e/ kierowników wydziałów Urzędu,

4/ zgłasza Zarządowi wnioski o aktualizację regulaminu Urzędu,

5/ koordynuje wdrażanie informatyki w pracy administracji Gminy,

6/ organizuje prace związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem wyborów:

a/ do Sejmu i Senatu RP,

b/ Prezydenta RP,

c/ do samorządu terytorialnego,

d/ ławników do sądów powszechnych

e/ do samorządów mieszkańców osiedli i sołectw,

7/ przyjmuje ustne oświadczenia ostatniej woli spadkodawcy,

8/ przyjmuje pisma sądowe i prokuratorskie w wypadku niemożności doręczenia ich adresatowi w miejscu zamieszkania,

9/ ustala z zastrzeżeniem § 4 ust. 2 , zakresy czynności kierowników wydziałów Urzędu,

10/ zatwierdza, z zastrzeżeniem § 4 ust. 2 zakresy czynności pracowników Urzędu,

11/ występuje do Burmistrza z wnioskami o:

a/ nawiązanie i rozwiązanie stosunku pracy z pracownikami Urzędu z zastrzeżeniem § 10 ust. 2 niniejszego regulaminu,

b/ awansowanie i zmianę składników wynagrodzenia pracowników Urzędu

c/ przyznanie nagród i wyróżnień pracownikom Urzędu,

d/ zastosowanie wobec pracowników, kar i wszczęcie postępowania dyscyplinarnego prawem przewidzianego,

e/ dokonanie zmian na stanowiskach pracy oraz powierzanie pracownikom Urzędu określonych czynności,

12/ wykonuje funkcję rzecznika dyscyplinarnego w stosunku do samorządowych pracowników mianowanych,

13/ dokonuje oceny pracowników Urzędu z zastrzeżeniem § 10 ust. 2

14/ wykonuje inne czynności powierzone przez Burmistrza w trybie art. 33 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym lub odrębnymi decyzjami.

3. Sekretarz jest w szczególności uprawniony do:

1/ żądania od wydziałów Urzędu oraz jednostek organizacyjnych Gminy:

a/ udzielania w formie ustnej lub pisemnej informacji i wyjaśnień, jak również udostępniania dokumentów będących źródłem tych informacji i wyjaśnień,

b/ usunięcia w wyznaczonym terminie nieprawidłowości, a dotyczących zwłaszcza: przyjmowania, obiegu, załatwiania i kontroli dokumentów oraz systemu kontroli wewnętrznej,

2/ zarządzania kontroli i wydawania zaleceń pokontrolnych na zasadach określonych w GSK,

3/ upoważniania pracowników Urzędu do przeprowadzania kontroli w ramach GSK

4/ zlecania pracownikom Urzędu oraz kierownikom jednostek organizacyjnych Gminy opracowania analiz i informacji dotyczących bieżącej realizacji zadań oraz funkcjonowania administracji Gminy,

5/wydawania wytycznych i zaleceń oraz określania szczegółowych harmonogramów realizacji bieżących zadań administracji Gminy.

§ 7.

1. Skarbnik organizuje wykonanie zadań określonych w § 3 w zakresie wypełnianej funkcji Głównego Księgowego Budżetu Gminy, a jego szczegółowe prawa i obowiązki regulują ogólnie obowiązujące przepisy prawa.

2. Do zadań Skarbnika w szczególności należy:

1/ opracowywanie projektu budżetu gminy w zakresie dochodów i wydatków budżetowych w powiązaniu z zadaniami rzeczowymi,

2/ opracowywanie układu wykonawczego budżetu Gminy w zakresie dochodów i wydatków dla Zarządu,

3/ podział wynikający z uchwały budżetowej wielkości w zakresie dochodów i wydatków budżetowych na jednostki organizacyjne i pomocnicze Gminy,

4/ sporządzanie projektów uchwał Zarządu w zakresie przeniesień dochodów i wydatków budżetowych (w ramach rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej)

5/ opracowywanie zbiorczych sprawozdań finansowych z wykonania budżetu Gminy i ich analiz,

6/ ustalanie jednolitych działań jednostek organizacyjnych Gminy w sprawach dotyczących zagadnień finansowo-księgowych,

7/ finansowanie i obsługa księgowo-kasowa Urzędu w zakresie obrotu gotówkowego i pozagotówkowego

8/ obsługa rachunków bankowych działalności budżetowej, pozabudżetowej oraz rachunków środków specjalnych,

9/ organizowanie i przeprowadzanie kontroli w wydziałach Urzędu oraz jednostkach organizacyjnych i pomocniczych Gminy w zakresie bieżącej realizacji budżetu po stronie dochodów i wydatków budżetowych,

10/ wymiar i windykacja podatków , opłat lokalnych i należności Gminy,

3. Do obowiązków Skarbnika w szczególności należy:

1/ prowadzenie rachunkowości Urzędu zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami, polegające zwłaszcza na:

a/ zorganizowaniu sporządzania, przyjmowania, obiegu, archiwowania i kontroli dokumentów w sposób zapewniający właściwy przebieg operacji gospodarczych,

b/ bieżącym i prawidłowym prowadzeniu księgowości oraz sporządzaniu kalkulacji wynikowej kosztów wykonywanych zadań i sprawozdawczości finansowej,

c/ nadzorowanie całokształtu prac z zakresu rachunkowości, wykonywanych przez wydziały Urzędu oraz jednostki Gminy nie bilansujące się samodzielnie,

2/ prowadzenie gospodarki finansowej Gminy zgodnie z obowiązującymi zasadami, polegające zwłaszcza na:

a/ wykonywaniu dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi w dyspozycji Zarządu,

b/ zapewnieniu pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez Burmistrza lub Zarząd,

c/ przestrzeganiu zasad rozliczeń pieniężnych i ochronny wartości pieniężnych,

d/ zapewnieniu terminowego ściągania należności Gminy i dochodzeniu roszczeń spornych oraz spłaty zobowiązań

3/ analiza wykorzystania środków budżetowych lub środków pozabudżetowych i innych będących w dyspozycji Zarządu,

4/ dokonywanie w ramach kontroli wewnętrznej:

a/ wstępnej, bieżącej i następnej kontroli funkcjonalnej,

b/ wstępnej kontroli legalności dokumentów dotyczących wykonania planów finansowych Gminy oraz ich zmian,

c/ następnej kontroli operacji gospodarczych Zarządu stanowiących przedmiot księgowań,

5/ opracowywanie projektów przepisów dotyczących prowadzenia rachunkowości.

4. Skarbnik jest w szczególności uprawniony do:

1/ wstępnej kontroli legalności dokumentów dotyczących wykonywania budżetu Gminy oraz jego zmian,

2/ upoważniania podległych mu pracowników do przeprowadzenia kontroli wewnętrznej, jak również do podpisywania dokumentów w ściśle określonym zakresie,

3/ podpisywania, z upoważnienia Burmistrza, decyzji w sprawach podatków i opłat lokalnych w zakresie: wymiaru, zaniechania poboru, odraczania i rozkładania na raty oraz umarzania,

4/ żądania do wydziałów Urzędu oraz jednostek organizacyjnych i pomocniczych Gminy:

a/ udzielania w formie ustnej lub pisemnej informacji i wyjaśnień, jak również udostępniania do wglądu dokumentów i wyliczeń będących źródłem tych informacji i wyjaśnień,

b/ usunięcia w wyznaczonym terminie nieprawidłowości, a dotyczących zwłaszcza: przyjmowania, wystawiania, obiegu i kontroli dokumentów oraz systemu kontroli wewnętrznej

5/ sprawowania ogólnego nadzoru nad prawidłowością stosowania ustawy o zamówieniach publicznych w wydziałach Urzędu oraz w jednostkach organizacyjnych i pomocniczych Gminy,

6/ koordynowania prac wdrożeniowych i nadzorowania bieżącej eksploatacji systemów finansowo-księgowych w wydziałach Urzędu oraz jednostkach organizacyjnych Gminy.

§ 8.

  1. Obsługa prawna organów Gminy oraz Urzędu wykonywana jest przez Biuro Prawne Urzędu.

  2. Biuro Prawne jest niezależne w wydawaniu opinii.

  3. Opinie prawne wydawane są na pisemny wniosek, który powinien zawierać przedmiot wątpliwości i wyraźnie sprecyzowane pytanie. Do wniosku należy dołączyć niezbędne w sprawie dokumenty.

  4. Porada prawna nie wymagająca poszukiwania źródeł udzielana jest niezwłocznie. Porada prawna może być udzielana ustnie.

  5. Do sprawy procesowej prowadzonej przez Biuro Prawne wszelką dokumentacje merytoryczną przygotowuje właściwy rzeczowo wydział Urzędu.

  6. Biuro Prawne jest uprawnione do domagania się wszelkich wyjaśnień oraz dokumentów mających związek ze sprawą.

  7. Radca prawny oraz referent prawny opiniują projekty uchwał organów Gminy oraz aktów normatywnych i rozstrzygnięć Burmistrza.

 

 

 

Rozdział 2.

Organizacja wewnętrzna Urzędu

§ 9.

  1. W skład Urzędu wchodzą następujące wydziały, które dzielą się na referaty i stanowiska pracy, oraz samodzielne stanowiska pracy, a przy znakowaniu spraw posługują się symbolami:

    1/ Biuro Prawne - BP

    W skład Biura wchodzi:

    a/ stanowisko radcy prawnego,

    b/ stanowisko referenta prawnego

    2/ Wydział Organizacji i Nadzoru - ON

    W skład Wydziału wchodzą:

    a/ Referat Spraw Obywatelskich,

    b/ Sekretariat Urzędu,

    c/ Sekretariat Rady,

    d/ stanowiska pracy.

    3/ Wydział Finansów i Realizacji Budżetu - FB

    W skład Wydziału wchodzą:

    a/ Referat Realizacji Budżetu,

    b/ Referat Opłat i Podatków,

    c/ Sekcja Opieki nad Chorymi w Domu,

    d/ stanowiska pracy

    4/ Wydział Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska -GPO

    W skład Wydziału wchodzą stanowiska pracy.

    5/ Wydział Infrastruktury Komunalnej - WIK

    W skład Wydziału wchodzą:

    a/ Referat Inwestycji Komunalnych,

    b/ stanowiska pracy

    6/ Wydział Rolnictwa - Rol

    W skład Wydziału wchodzą stanowiska pracy

    7/ Wydział Oświaty - WOś.

    W skład Wydziału wchodzą stanowiska pracy

    8/ Urząd Stanu Cywilnego - USC

    W skład USC wchodzą stanowiska pracy

    9/ Ośrodek Pomocy Społecznej - OPS/

    W skład Ośrodka wchodzą stanowiska pracy

    10/ Komenda Straży Miejskiej - KMS

    W skład Komendy wchodzą stanowiska pracy

  2. Szczegółową strukturę organizacyjną Urzędu, z podziałem na etaty i stanowiska, określa załącznik Nr 3 do Regulaminu.

§ 10.

  1. Sekretarz kieruje pracami Wydziału Organizacji i Nadzoru przy pomocy kierownika referatu.

  2. Skarbnik kieruje pracami Wydziału Finansów i Realizacji Budżetu przy pomocy zastępcy Głównego Księgowego Budżetu Gminy i kierowników referatów.

  3. W Urzędzie tworzy się następujące stanowiska kierowników (równorzędnych) wydziałów i ich zastępców:

1/ Kierownika Wydziału Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska i jednego zastępcy kierownika,

2/ Kierownika Wydziału Infrastruktury Komunalnej,

3/ Kierownika Wydziału Rolnictwa

4/ Kierownika Wydziału Oświaty,

5/ Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego,

6/ Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej i jednego zastępcy kierownika,

7/ Komendanta Straży Miejskiej,

8/ jednego zastępcy Głównego Księgowego Budżetu Gminy

9/ Kierownika Biura Prawnego

Rozdział 3.

Zasady wykonywania funkcji kierowniczych

przez kierowników wydziałów

§ 11.

Kierownik Wydziału organizuje wykonanie zadań określonych w szczególności w § § 3, 16-20, 27 –33 i w odrębnych przepisach oraz podejmuje- w ramach upoważnień udzielonych przez Burmistrza – rozstrzygnięcia w sprawach indywidualnych należących do właściwości rzeczowej wydziału.

§ 12.

  1. Pracą wydziału kieruje jego kierownik, który jest odpowiedzialny za:

    1/ organizację, dyscyplinę, i porządek pracy w wydziale,

    2/ bezstronną, sprawna, staranną , rzetelną i terminową realizację zadań rzeczowych wydziału,

    3/ zapewnienie w podległym wydziale należytej organizacji przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania indywidualnych spraw, w tym skarg i wniosków, wnoszonych przez zainteresowane podmioty,

    4/ zgodność działania wydziału z obowiązującymi przepisami prawa, uchwałami Rady i Zarządu oraz wytycznymi Burmistrza,

    5/ nadzorowanie jednostek komunalnych, organizacyjnych i pomocniczych Gminy – zgodnie z właściwością rzeczową wydziału,

    6/ ustalanie i uzgadnianie z Komisją Rewizyjną rocznego planu kontroli nadzorowanych jednostek gminnych oraz zapewnienie jego realizacji,

    7/ nadzór nad prawidłowym i terminowym wykonywaniem zadań i załatwianiem spraw przez pracowników wydziału,

    8/ informowanie odpowiednich przełożonych, o których mowa w § 4 – 7, o stanie załatwianych spraw i przedstawianie stosowanych wniosków zapewniających prawidłową i terminową realizację zadań wydziału,

    9/ bieżące zgłaszanie Sekretarzowi wniosków o aktualizację regulaminu Urzędu, w zakresie przedmiotu działania wydziału ( w związku ze zmianą przepisów prawnych)

  2. Kierownik wydziału ponosi odpowiedzialność materialną za powierzone mu do użytkowania przedmioty i jest zobowiązany do służbowego korzystania z nich zgodnie z ich przeznaczeniem oraz ich przechowywania w sposób zapewniający zabezpieczenie przed zniszczeniem, zepsuciem i kradzieżą.

  3. Obowiązki wymienione w § 11 oraz w ust. 1 i 2 kierownik wydziału realizuje przy pomocy swojego zastępcy oraz kierowników referatów i podległych pracowników wydziału.

§ 13.

  1. W czasie nieobecności kierownika wydziału z powodu choroby lub z innych przyczyn zakres zastępstwa sprawowanego przez zastępcę kierownika wydziału lub wyznaczonego- przez osobę określoną odpowiednio w § 4 – 7 – kierownika referatu rozszerza się na wszystkie czynności należące do kierownika wydziału.

  2. W wydziale, w którym brak jest kierownika referatu, funkcję tę pełni w czasie nieobecności kierownika wydziału, wyznaczony – przez osobę określoną odpowiednio w § 4-7 – pracownik wydziału.

§ 14.

  1. Kierownik wydziału, kierując się zasadami racjonalnej organizacji pracy, dokonuje szczegółowego podziału zadań- wynikających z niniejszego regulaminu, ustaw i przepisów wykonawczych oraz uchwał Rady i Zarządu – pomiędzy pracowników wydziału.

  2. W zakresie czynności należy określić obowiązki, uprawnienia i odpowiedzialność pracownika oraz zasady zastępstwa w czasie jego nieobecności.

  3. Zakresy czynności pracowników wydziału podlegają zatwierdzeniu przez osobę określoną odpowiednio w § 4 – 7.

  4. W każdym przypadku zmiany zakresu, charakteru, treści działania lub sposobu realizacji zadań Urzędu, kierownik wydziału dokonuje odpowiednich zmian w podziale czynności podległych pracowników.

§ 15.

  1. Kierownik wydziału winny niewłaściwego lub nieterminowego załatwienia spraw, a w szczególności skarg i wniosków – należących rzeczowo do przedmiotu działania wydziału lub wynikających z niniejszego rozdziału – podlega odpowiedzialności porządkowej lub dyscyplinarnej albo innej odpowiedzialności przewidzianej w przepisach prawa.

  2. Zasady odpowiedzialności, określonej w ust. 1, stosuje się odpowiednio do osób, o których mowa w § 13.

 

 

Rozdział 4.

Wspólne zakresy działania wydziałów

§ 16.

  1. Wydziały wykonują zadania określone w niniejszym regulaminie i obowiązujących przepisach prawa oraz nakazane przez przełożonych, o których mowa odpowiednio w § 4-7.

  2. Merytoryczne rozpatrywanie i załatwianie indywidualnych spraw zainteresowanych podmiotów, w tym także skarg i wniosków, należy do wydziału właściwego ze względu na przedmiot sprawy lub wydziału wskazanego przez przełożonych, o których mowa odpowiednio w § 4-7.

§ 17.

Do podstawowych zadań wszystkich wydziałów Urzędu należy:

1/ przygotowywanie projektów aktów normatywnych Zarządu i Burmistrza oraz projektów decyzji i rozstrzygnięć,

2/ utrzymywanie więzi ze Wspólnotą Samorządową, prowadzenie konsultacji społecznych oraz stosowanie innych form zasięgania opinii obywateli,

3/ przygotowywanie niezbędnych informacji i materiałów oraz wykonywanie czynności organizacyjnych związanych ze współdziałaniem z organami administracji rządowej, instytucjami pozarządowymi oraz jednostkami i podmiotami gospodarczymi,

4/ przygotowywanie dla potrzeb Burmistrza oraz w celu przedstawienia organom Gminy projektów analiz, ocen, sprawozdań i bieżących informacji dotyczących realizacji określonych zadań,

5/ przygotowywanie projektów dochodów i wydatków budżetowych związanych z rzeczowym zakresem działania wydziału oraz dokonywanie okresowych analiz ich realizacji i wykorzystania,

6/ systematyczne i terminowe prowadzenie wymiaru i windykacji należności budżetu Gminy,

7/ opracowywanie analiz i programów mających na celu racjonalną gospodarkę mieniem komunalnym Gminy,

8/ opracowywanie i upowszechnianie programów promujących rozwój gospodarczy, kulturalny, społeczny i turystyczny Gminy,

9/ przygotowywanie projektów uchwał Rady z zachowaniem odpowiednio procedur i zasad określonych w § 28 – 29, § 31 – 32 i § 37 ust. 1 regulaminu Rady – oraz opracowywanie założeń ich wykonania, w sprawach należących do rzeczowego zakresu działania wydziału,

10/ rozpatrywanie interpelacji radnych, inicjatyw, opinii i wniosków Rady oraz przygotowywanie propozycji ich załatwiania lub udzielania odpowiedzi,

11/ prowadzenie kontroli w jednostkach organizacyjnych i pomocniczych Gminy - w ramach właściwości rzeczowej wydziału – według zasad określonych w GSK,

12/ prowadzenie spraw związanych z nadzorem nad ochrona przeciwpożarową jednostek organizacyjnych Gminy.

13/ realizowanie zadań i kompetencji Burmistrza w ramach powszechnego obowiązku obrony,

14/ organizowanie i podejmowanie niezbędnych przedsięwzięć w celu zabezpieczenia tajemnicy ustawowo chronionej,

15/ wnikliwe i terminowe załatwianie indywidualnych spraw zainteresowanych podmiotów, w tym także skarg i wniosków,

16/ wykorzystywanie materiałów zawartych w skargach i wnioskach do ochrony słusznych interesów zainteresowanych podmiotów oraz likwidowania źródeł powstawania skarg,

17/ dokonywanie okresowych analiz sposobu załatwiania indywidualnych spraw zainteresowanych podmiotów, a zwłaszcza skarg i wniosków- według ustalonego wzoru (wraz z częścią opisową),

18/ udzielanie informacji środkom masowego przekazu o działalności i zamierzeniach w zakresie realizacji zadań wydziału oraz reagowanie na krytykę prasową i wykorzystywanie jej do doskonalenia pracy wydziału,

19/ usprawnianie organizacji, form i metod pracy w wydziale oraz podejmowanie działań na rzecz usprawniania pracy w jednostkach organizacyjnych Gminy,

20/ utrzymywanie w aktualnym stanie prawnym zbioru przepisów – z podziałem na poszczególne grupy zadań wydziału (według klas III stopnia jednolitego rzeczowego wykazu akt),

21/ inicjowanie oraz współdziałanie z Wydziałem Organizacji i Nadzoru w sprawach szkolenia oraz podnoszenia kwalifikacji pracowników Urzędu oraz jednostek organizacyjnych Gminy.

§ 18.

  1. Wydziały obowiązuje zasada wzajemnej wymiany dokumentów i informacji oraz współdziałania przy wykonywaniu zadań Urzędu.

  2. W toku współpracy wydziały powinny okazywać sobie jak najdalej idącą pomoc oraz stosować w możliwie najszerszym zakresie praktykę bezpośredniego uzgadniania spraw, dokumentów i opracowań na wszystkich stanowiskach pracy Urzędu.

§ 19.

  1. Do podstawowych obowiązków każdego pracownika Urzędu należy:

    1/ dbałość o bezstronne, sprawne, sumienne, rzetelne i terminowe wykonywanie zadań publicznych Gminy,

    2/ przestrzeganie prawa, w tym właściwości rzeczowej i procedur administracyjnych,

    3/ kompetentna obsługa interesantów, a w szczególności:

    a/ udzielanie informacji niezbędnych przy załatwianiu danej sprawy i wyjaśnianie treści obowiązujących przepisów,

    b/ rozstrzygnięcie sprawy – w miarę możliwości - niezwłocznie,

    c/ informowanie zainteresowanych o stanie załatwienia ich sprawy,

    d/ powiadamianie o przedłużeniu terminu rozstrzygnięcia sprawy w przypadku zaistnienia takiej konieczności,

    e/ informowanie o przysługujących środkach odwoławczych lub środkach zaskarżenia od wydanych rozstrzygnięć,

    f/ sporządzanie protokołów z ustnego zgłoszenia podania, skargi lub wniosku,

    4/ udostępnianie zainteresowanym podmiotom dokumentów znajdujących się w posiadaniu Urzędu oraz udzielanie odpowiednich informacji dotyczących właściwości Gminy, jeżeli prawo tego nie zabrania,

    5/ zachowanie tajemnicy państwowej i służbowej w zakresie przez prawo przewidzianym,

    6/ sumienne i staranne wykonywanie zleconych przez przełożonych zadań Urzędu,

    7/ zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach z interesantami, przełożonymi oraz współpracownikami.

  2. Pracownik Urzędu winny niewłaściwego lub nieterminowego załatwienia spraw, a w szczególności skarg i wniosków – wynikających z podstawowych obowiązków, o których mowa w ust. 1 oraz określonych jego zakresem czynności – podlega odpowiedzialności porządkowej lub dyscyplinarnej albo innej odpowiedzialności przewidzianej w przepisach prawa.

3. Pracownik Urzędu ponosi odpowiedzialność materialną za powierzone mu do użytkowania przedmioty i jest zobowiązany do służbowego korzystania z nich zgodnie z ich przeznaczeniem oraz ich przechowywania w sposób zapewniający zabezpieczenie przed zniszczeniem, zepsuciem i kradzieżą

§ 20.

Każdy pracownik wydziału zobowiązany jest do prowadzenia teczki organizacyjnej swojego stanowiska pracy, która powinna zawierać:

1/ zakres jego czynności,

2/ zakres udzielanych upoważnień Burmistrza do podpisania w jego imieniu decyzji, postanowień i pism mających znamiona decyzji lub rozstrzygnięć,

3/ wykaz aktów prawnych i instrukcji obowiązujących na zajmowanym stanowisku pracy,

4/ rzeczowy wykaz akt (ewidencji, rejestrów i teczek) prowadzonych na stanowisku pracy- na dany rok kalendarzowy,

5/ wykaz pieczęci( ich odciski) używanych na stanowisku pracy lub powierzonych pracownikowi do przechowywania.