Zarządzenie nr 482/VIII/2012
Burmistrza Gołdapi
z dnia 8 sierpnia 2012r.
w sprawie powołania Komisji do kontroli podatników wnioskujących
o udzielenie ulgi inwestycyjnej w podatku rolnym
Na podstawie art. 13 § 1 pkt. 1, art. 281 § 1 i 2, art. 282, 282b i art. 283 § 1 pkt. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm) zarządzam, co następuje.
§ 1.
1. Powołuje się Komisję do przeprowadzenia kontroli podatkowej u osób wnioskujących o udzielenie ulgi inwestycyjnej w podatku rolnym zwanych „podatnikami”, zwaną dalej „Komisją”, w osobach:
1) Pani Krystyna Trzasko – Skarbnik - Przewodnicząca,
2) Pan Jarosław Duchnowski – Z-ca kierownika Wydziału Infrastruktury Budowlanej - Z-ca Przewodniczącego,
3) Pan Andrzej Skok – Z-ca kierownika Wydziału Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska - Członek,
4) Pani Żaneta Przyborowska – Inspektor ds. zobowiązań podatkowych w Wydziale Finansowania i Realizacji Budżetu – Sekretarz Komisji,
2. Kontrolę u poszczególnych podatników przeprowadza Komisja w składzie 3 osobowym.
3. Kontrola podatkowa przeprowadzana będzie na podstawie imiennego upoważnienia udzielonego Członkom Komisji – Zespołów kontrolnych przez Burmistrza Gołdapi zgodnie ze wzorem imiennego upoważnienia określonego rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 24 maja 2007 r. w sprawie wzoru imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli podatkowej (Dz. U. Nr 101, poz. 677).
§ 2
Zadaniem Komisji jest kontrola i ocena stanu faktycznego oraz jego zgodność z wnioskiem podatnika o udzielenie ulgi inwestycyjnej w podatku rolnym.
§ 3
W ramach kontroli podatkowej Członkowie Komisji upoważnieni są w szczególności do wstępu na grunt oraz do budynków, budowli, lokali i innych pomieszczeń kontrolowanego podatnika w celu dokonania oględzin tych nieruchomości oraz w razie takiej potrzeby do żądania od podatnika udostępniania akt, ksiąg i wszelkiego rodzaju dokumentów związanych z przedmiotem kontroli i do sporządzania z nich odpisów, kopii, wyciągów, notatek, wydruków, jak również do zbierania innych niezbędnych materiałów w zakresie objętym kontrolą.
§ 4
1. Kontrolę przeprowadza się zgodnie z procedurą określoną przepisami ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm).
2. Z przeprowadzonej kontroli podatkowej sporządza się protokół zawierający dane określone w art. 290 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm .).
3. Protokół kontroli podatkowej sporządza się w dwóch egzemplarzach. Jeden egzemplarz protokołu doręcza się kontrolowanemu.
4. Tryb pracy Komisji określa Regulamin Pracy Komisji określa załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
5. Wzór protokołu kontroli podatkowej określa załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia.
§5
Wykonanie Zarządzenia powierza się Skarbnikowi Gminy Gołdap.
§6
Traci moc zarządzenie Nr 1/2003 Burmistrz Gołdapi z dnia 25 lutego 2003 roku w sprawie w sprawie powołania Komisji do kontroli podatników wnioskujących
o udzielenie ulgi inwestycyjnej w podatku rolnym
§7
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Burmistrz Gołdapi
Marek Miros
Załącznik nr 1 do Zarządzenia Nr 482/VIII/2012
Burmistrza Gołdapi
z dnia 8.08.2012 r.
REGULAMIN PRACY KOMISJI
-
Niniejszy regulamin określa zasady oraz tryb przygotowania i przeprowadzenia kontroli podatkowej.
-
Koordynatorem Komisji jest Sekretarz Komisji.
-
Czynności wstępne.
-
W terminie nie dłuższym niż 30 dni od daty złożenia wniosku przez podatnika o udzielenie ulgi inwestycyjnej, Sekretarz Komisji występuje z wnioskiem o wystawienie imiennego upoważnienia członkom Komisji do przeprowadzenia kontroli podatkowej.
-
Wniosek powinien zawierać:
a) określenie przedmiotu i zakresu kontroli,
b) uzasadnienie,
c) proponowany czas przeprowadzenia kontroli (uzgodniony wcześniej z Przewodniczącym Komisji) z uwzględnieniem terminu wskazanego w pkt 3 niniejszego regulaminu.
-
Sekretarz komisji po uzyskaniu po uzyskaniu imiennego upoważnienia zawiadamia kontrolowanego o miejscu i terminie przeprowadzenia kontroli przynajmniej na 7 dni przed terminem podjęcia czynności kontrolnych.
-
O terminie przeprowadzenia kontroli Sekretarz Komisji powiadamia Przewodniczącego Komisji oraz jej pozostałych członków.
II. Czynności kontrolne
-
Czynności kontrolnych dokonuje się:
a) w obecności i w terminie określonym w upoważnieniu do przeprowadzenia kontroli,
b) w obecności kontrolowanego lub osoby przez niego upoważnionej.
-
Przed przystąpieniem do kontroli Komisja okazuje kontrolowanemu upoważnienie do jej przeprowadzenia.
-
Kopię upoważnienia Komisja pozostawia kontrolowanemu.
-
Komisja przeprowadza kontrolę zgodnie z zakresem kontroli wynikającym z upoważnienia.
-
Komisja w zakresie wynikającym z upoważnienia uprawniona jest do wstępu na grunt oraz budynków.
-
Czynności kontrolnego polegają na sprawdzeniu zgodności stanu faktycznego z wnioskiem podatnika o udzielenie ulgi inwestycyjnej w podatku rolnym.
-
Komisja dokonuje kontroli stanu faktycznego z uwzględnieniem niżej wymienionych zagadnień:
a) czy wymieniona przez podatnika inwestycja mieści się w zakresie przedmiotowym ulgi inwestycyjnej w skazanym w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r o podatku rolnym,
b) czy udokumentowane rachunkami materiały i urządzenia zostały zużyte do zrealizowania inwestycji,
c) czy udokumentowana rachunkami ilość materiałów została zużyta do realizacji inwestycji.
-
Ustalenia kontroli dokonane w postępowaniu kontrolnym opisuje się w protokole kontroli. Protokół kontroli powinien być napisany w sposób zwięzły i przejrzysty oraz winien zawierać:
a) wskazania kontrolowanego,
b) wskazanie osób kontrolujących,
c) określenie przedmiotu i zakresu kontroli,
d) określenie miejsca i czasu przeprowadzenia kontroli,
e) opis dokonanych ustaleń,
f) przedstawienie dowodów,
g) pouczenie o prawie złożenia zastrzeżeń lub wyjaśnień.
-
W protokole nie można dokonywać poprawek, skreśleń ani uzupełnień bez omówienia ich na końcu protokołu, z wyjątkiem sprostowania oczywistych omyłek pisarskich, które parafuje przewodniczący Komisji i kontrolowany.
-
Protokół sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach. Jeden egzemplarz protokołu kontroli Przewodniczący Komisji doręcza kontrolowanemu.
III. Przepisy końcowe
-
Protokół z przeprowadzonej kontroli podatkowej stanowi dowód w postępowaniu podatkowym i jako taki winien być dołączony z akt sprawy.
-
Drugi egzemplarz protokołu z przeprowadzonej kontroli podatkowej dołącza się do wniosku podatnika.
-
W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem zastosowanie mają przepisy:
a) ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm)
b) ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. Z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.)
Załącznik nr 2 do Zarządzenia Nr 482/VIII/2012
Burmistrza Gołdapi
z dnia8.08.2012r.
PROTOKÓŁ KONTROLI PODATKOWEJ
1. WSKAZANIE KONTROLOWANEGO/OSOBY UPOWAŻNIONEJ
................................................................................................................................................................
(nazwa lub imię i nazwisko)
................................................................................................................................................................
(adres siedziby lub miejsce zamieszkania)
2. WSKAZANIE OSÓB KONTROLUJĄCYCH
1).............................................................................................................................................................
(imię i nazwisko i stanowisko służbowe)
2).............................................................................................................................................................
(imię i nazwisko i stanowisko służbowe)
3)............................................................................................................................................................
(imię i nazwisko i stanowisko służbowe)
3. OKREŚLENIE PRZEDMIOTU I ZAKRESU KONTROLI
................................................................................................................................................................
…............................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
4. OKREŚLENIE MIEJSCA I CZASU KONTROLI
…...........................................................................................................................................................
5. OPIS DOKONYWANYCH USTALEŃ FAKTYCZNYCH
................................................................................................................................................................
…............................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
…............................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
…............................................................................................................................................................
6. DOKUMENTACJA DOTYCZĄCA PRZEPROWADZONYCH DOWODÓW
................................................................................................................................................................
…............................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
…............................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
…............................................................................................................................................................
W PROTOKOLE DOKONANO NASTEPUJĄCYCH SKRESLEŃ I POPRAWEK
…............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
POUCZENIA:
Protokół niniejszy został sporządzany w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których egzemplarz Nr 1 doręczono Kontrolowanemu.
Kontrolowany podatnik, który nie zgadza się z ustaleniami protokołu, może w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia przedstawić organowi podatkowemu zastrzeżenia lub wyjaśnienia, wskazując równocześnie stosowne wnioski dowodowe. W przypadku niezłożenia wyjaśnień lub zastrzeżeń we wskazanym wyżej terminie przyjmuje się, że Kontrolowany nie kwestionuje ustaleń kontroli (art. 291 § 1 i 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm/).
Kontrolowany podatnik ma prawo do złożenia po zakończeniu kontroli podatkowej korekty deklaracji na podatek od nieruchomości lub informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych (art. 81 b § 1 pkt. 2 lit. a) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm/).
Kontrolowany jest zobowiązany zawiadomić organ podatkowy o każdej zmianie adresu dokonanej w ciągu 6 miesięcy od dnia zakończenia kontroli podatkowej, jeżeli w toku kontroli podatkowej ujawniono nieprawidłowości ( art. 290 § 2 pkt 8 ordynacji podatkowej). W razie niedopełnienia tego obowiązku postanowienie o wszczęciu postępowania podatkowego uznaje się za doręczone pod adresem, pod który doręczono protokół kontroli ( art. 291b ordynacji podatkowej).
PODPISY OSÓB KONTROLUJĄCYCH PODPIS KONTROLOWANEGO
1)................................................................ ...........................................
(imię i nazwisko) (podpis) (podpis czytelny)
2)................................................................
(imię i nazwisko) (podpis)
3)................................................................
(imię i nazwisko) (podpis).
POKWITOWANIE DORĘCZENIA EGZEMPLARZA PROTOKOŁU KONTROLOWANEMU/OSOBIE UPOWAŻNIONEJ
...........................................................................................................................................................
(data doręczenia, podpis czytelny )