Zarządzenie Nr 498/IX/2012 w/s opracowania Planu Obrony Cywilnej Gminy Gołdap

ZARZĄDZENIE Nr 498/IX/ 2012

Burmistrza Gołdapi – Szefa Obrony Cywilnej Gminy

z dnia 5 września 2012r.

 

w sprawie opracowania Planu Obrony Cywilnej Gminy Gołdap

Na podstawie art. 33 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r., Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.), art. 17 ust. 7 ustawy z dnia 21 listopada 1967r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U.
z 2004r., Nr 241, poz. 2416, z późn. zm.), § 3 pkt 2 i § 4 pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin ( Dz. U.
z 2002r., Nr 96, poz. 850) oraz Zarządzenia Nr 60 Wojewody Warmińsko - Mazurskiego- Szefa Obrony Cywilnej Województwa z dnia 15 marca 2012r. w sprawie zasad opracowania planu obrony cywilnej powiatów i gmin zarządza się co następuje:

§ 1

Opracować „Plan Obrony Cywilnej Powiatu Gminy Gołdap”, zwany dalej planem,
w terminie do 30 września 2012r.

§ 2

1. W celu wykonania zadania określonego w § 1 powołuję Zespół Planistyczny, zwany dalej „Zespołem" w składzie:

1) przewodniczący: Marek Miros – Szef Obrony Cywilnej Gminy – Burmistrz Gołdapi;

2) zastępca przewodniczącego: Władysław Frydrych – Naczelnik Wydziału Organizacji i Nadzoru

3) sekretarz: Stanisław Sawicki – inspektor d.s obronnych i obrony cywilnej w Wydziale Organizacyjnym.

2. Pracami Zespołu kieruje przewodniczący, a w razie jego nieobecności zastępca przewodniczącego.

3. Posiedzenia Zespołu zwołuje przewodniczący albo w jego zastępstwie zastępca przewodniczącego.

4. W celu realizacji zadań Zespołu przewodniczący może, z własnej inicjatywy, lub na wniosek członka Zespołu, zapraszać do udziału w pracach Zespołu osoby inne niż wymienione w §2 ust. 1.

5. Zastępca przewodniczącego Zespołu:

1) koordynuje opracowanie planu.

6. Sekretarz Zespołu:

1) określi zadania obrony cywilnej realizowane przez jednostki organizacyjne o których mowa w §3 pkt 24 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej kraju, Szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin (instytucje państwowe, przedsiębiorcy i inne jednostki organizacyjne oraz społeczne organizacje ratownicze, przewidziane do prowadzenia przygotowań i realizacji przedsięwzięć w zakresie obrony cywilnej, działające na obszarze powiatu/gminy/miasta) oraz przekaże tym jednostkom do opracowania wzór karty realizacji zadania obrony cywilnej;

    2) dokona uzgodnienia planu z Szefem Obrony Cywilnej Powiatu.

    § 3

1. Jednostki, o których mowa w §2 ust. 6 pkt 1 opracują karty realizacji zadań obrony cywilnej. Za opracowanie kart realizacji zadań obrony cywilnej odpowiadają kierownicy tych jednostek.

2. Karty o których mowa w pkt 1 podlegają uzgodnieniu z Szefem Obrony Cywilnej Gminy.

§ 4

Wprowadzam do stosowania „Wytyczne Szefa Obrony Cywilnej Gminy Gołdap w sprawie opracowania Planu Obrony Cywilnej ”, stanowiące załącznik do niniejszego zarządzenia.

§ 5

Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierza się Kierownikowi Wydziału Organizacji i Nadzoru.

§ 6

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

Burmistrz Gołdapi

 

Marek Miros

Załącznik do Zarządzenia Nr 498/IX/ 2012

Burmistrza Gołdapi - Szefa Obrony Cywilnej

z dnia5 wrzesnia 2012r

 

W Y T Y C Z N E

BURMISTRZA GOŁDAPI – SZEFA OBRONY CYWILNEJ GMINY

z dnia 5 września 2012 r.

w sprawie zasad opracowania Planu Obrony Cywilnej Gminy Gołdap

§ 1

Plan obrony cywilnej opracowuje się w celu ustalenia i przygotowania sposobu realizacji zadań obrony cywilnej na okres zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny.

§ 2

Plan obrony cywilnej wykonywany jest przez urząd miejski obsługujący organ obrony cywilnej burmistrza, według wzoru określonego w załączniku nr 1 do wytycznych.

§ 3

Instytucje państwowe, przedsiębiorcy i inne jednostki organizacyjne oraz społeczne organizacje ratownicze, przewidziane do prowadzenia przygotowań i realizacji przedsięwzięć w zakresie obrony cywilnej, działające na obszarze gminy/miasta, o których mowa w §3 pkt. 24 w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów, i gmin, opracowują karty realizacji zadań obrony cywilnej, według ustaleń właściwego organu OC. Wzór karty realizacji zadań obrony cywilnej stanowi załącznik nr 3 do wytycznych.

§ 4

Za opracowanie planu obrony cywilnej odpowiada organ obrony cywilnej określonego szczebla .

§ 5

Za opracowanie karty realizacji zadania obrony cywilnej odpowiadają kierownicy jednostek organizacyjnych, o których mowa w §3.

§ 6

Do opracowania planu obrony cywilnej powołuje się zespół.

§ 7

O nadaniu klauzuli niejawności planu obrony cywilnej decyduje organ sporządzający plan, stosownie do zawartych w nim informacji. Postuluje się, aby plany obrony cywilnej były planami jawnymi jeżeli organ tworzący dany plan zamieszcza informację, które kwalifikują się jako informacje o wyższej klauzuli, zgodnie z zapisami ustawy należy im taką klauzulę nadać. Pamiętać przy tym należy, że zarówno zawyżanie jak też zaniżanie klauzuli jest zabronione.

§ 8

Szef obrony cywilnej gminy określa zadania obrony cywilnej realizowane przez jednostki organizacyjne, o których mowa w § 3, przekazuje do opracowania wzór karty realizacji zadania obrony cywilnej oraz opracuje zestawienie zadań obrony cywilnej realizowanych przez te jednostki organizacyjne, według wzoru określonego w załączniku nr 2 do wytycznych.

 

§ 9

Inspektor d.s obronnych i obrony cywilnej określi zadania obrony cywilnej realizowane na rzecz gminy przez jednostki organizacyjne, o których mowa w § 3, przekaże do opracowania wzór karty realizacji zadania obrony cywilnej oraz opracuje zestawienie zadań obrony cywilnej realizowanych przez te jednostki organizacyjne, według wzoru określonego w załączniku nr 2 do wytycznych.

§ 10

Plan ewakuacji III stopnia ludności, zwierząt i mienia na wypadek zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny jest elementem składowym planu obrony cywilnej i stanowi jego załącznik funkcjonalny.

§ 11

Plan obrony cywilnej podpisany przez kierownika komórki organizacyjnej koordynującej jego opracowanie (pracownika odpowiedzialnego za opracowanie) zatwierdza:

 

a) plan obrony cywilnej gminy – szef obrony cywilnej gminy;

b) kartę realizacji zadania obrony cywilnej jednostki organizacyjnej,
o której mowa w § 3 – kierownik tej jednostki.

 

§ 12

Plan obrony cywilnej, przed zatwierdzeniem, wymaga uzgodnienia
z nadrzędnym organem obrony cywilnej:

- plan obrony cywilnej gminy uzgadnia Szef Obrony Cywilnej Powiatu w terminie do 30 września 2012r. oraz innymi organami i podmiotami, w części ich dotyczącej.

§ 13

Karta realizacji zadania obrony cywilnej, o której mowa w § 3, podlega uzgodnieniu z właściwym organem obrony cywilnej.

§ 14

Plan obrony cywilnej podlega bieżącej aktualizacji, nie rzadziej jednak niż co dwa lata.

§ 15

Plan obrony cywilnej składa się z:

a) planu głównego;

b) procedur postępowania oraz kart realizacji zadań obrony cywilnej;

c) załączników funkcjonalnych, których liczba i rodzaj zależą od organu sporządzającego;

d) informacji uzupełniających;

e) innych dokumentów, według decyzji organu sporządzającego plan.

§ 16

Szczegółowa treść planu obrony cywilnej powinna być adekwatna do specyfiki danej jednostki administracyjnej.

§ 17

Plan obrony cywilnej powinien odwoływać się do informacji zawartych
w planie zarządzania kryzysowego, o którym mowa w ustawie z dnia
26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym /Dz. U. z 2007 r. Nr 89, poz. 590 z późn. zm./ i być powiązanym w zakresie danych rzeczowo – materiałowych i osobowych oraz informacji zawartych w planie operacyjnego funkcjonowania
gminy w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.

§ 18

Proponowana struktura planu obrony cywilnej w swojej konstrukcji zbliżona jest do struktury planu zarządzania kryzysowego, co umożliwia integrację obu planów, bez powielania treści zawartych w planach zarządzania kryzysowego. Plan obrony cywilnej powinien być uzupełnieniem planu zarządzania kryzysowego i określać realizację zadań na czas zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny oraz zgodny z informacjami zawartymi w planie operacyjnego funkcjonowania powiatu i gminy w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny. Nie należy powielać danych i procedur ujętych w innych planach, lecz stosować odnośnik do nich.

§ 19

Plan obrony cywilnej opracowywany jest w formie:

  1. dokumentów opisowych i aplikacji komputerowych pozwalających
    na zbieranie i przetwarzanie danych niezbędnych do planów obrony cywilnej;

  2. dokumentów graficznych – map, planów, szkiców i aplikacji komputerowych pozwalających zbierać, przetwarzać i wizualizować dane graficzne.

§ 20

Do planów obrony cywilnej stosuje się mapy w skali:

 

  • na szczeblu gminnym – 1:25 000.

 

§ 21

Prace planistyczne na szczeblu gminy zostaną zakończone do 27 września 2012 roku.

 

Załącznik nr 1 do wytycznych

STRUKTURA PLANU OBRONY CYWILNEJ

 

Struktura zawiera ogólny układ planu, pozwalający dostosować jego treść do potrzeb i możliwości danego ogniwa i przyjęcia lokalnych, specyficznych rozwiązań.

W skład planów obrony cywilnej wchodzą następujące elementy:

 

Plan główny zawierający:

  1. zarządzenie wprowadzające plan obrony cywilnej do stosowania;

      • zarządzenie szefa obrony cywilnej gminy w sprawie wprowadzenia planu obrony cywilnej gminy do stosowania.

  1. arkusz uzgodnień;

  2. rejestr zmian;

  3. wnioski z oceny zagrożenia czasu pokoju oraz charakterystykę zagrożeń na wypadek zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;

      • położenie i krótka charakterystyka powiatu;

      • wnioski z oceny zagrożenia czasu pokoju:

    • zagrożenia naturalne (np. pożary, powodzie, susze, huragany, zjawiska lodowe na rzekach);

    • zagrożenia techniczne i budowlane (np. uwolnienie toksycznych lub promieniotwórczych substancji do środowiska, katastrofy komunikacyjne, zawalenie budynków i konstrukcji);

    • zagrożenia wywołane celowymi działaniami (np. akty terroru, zorganizowana przestępczość);

    • inne (np. skutki zakłóceń w ciągłości dostaw energii, wody, żywności, epizootie, epidemie).

  • charakterystykę zagrożeń na wypadek zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny:

    • możliwość prowadzenia działań militarnych na administrowanym terenie (możliwość uderzenia lotnictwa na ważne obiekty użyteczności publicznej, infrastrukturę, tj. elementy systemów zaopatrzenia w energię i paliwa, łączności i sieci teleinformatycznych, systemów bankowych i finansowych, zaopatrzenia w żywność i wodę, ochrony zdrowia, systemów transportowych i komunikacyjnych, ratowniczych oraz zapewniających funkcjonowanie administracji publicznej);

    • możliwość aktywności działania grup dywersyjno-rozpoznawczych (powodujące: sabotaże wybuchy, pożary, powodzie, itp.);

    • zagrożenie stabilności granicy państwowej (niekontrolowane migracje transgraniczne, zorganizowana działalność przestępcza, akty terrorystyczne, przemyt, handel narkotykami);

    • negatywny wpływ zjawisk konfliktu zbrojnego (niepokoje społeczne, wzrost przestępstw pospolitych i gospodarczych).

  1. zadania i obowiązki osób oraz podmiotów, którym powierzono realizację zadań obrony cywilnej, a także zestawienie zadań obrony cywilnej realizowanych przez jednostki organizacyjne na administrowanym terenie;

      1. zadania i obowiązki osób oraz podmiotów, którym powierzono realizację zadań obrony cywilnej:

      1. zestawienie zadań obrony cywilnej realizowanych przez jednostki organizacyjne na administrowanym terenie:

    • instytucji państwowych;

    • przedsiębiorców;

    • innych jednostek organizacyjnych;

    • społecznych organizacji ratowniczych funkcjonujących na danym terenie, przewidzianych do prowadzenia przygotowań i realizacji przedsięwzięć w zakresie obrony cywilnej.

  1. charakterystykę struktur organizacyjnych i zasobów oraz analizę możliwości ich wykorzystania;

      1. charakterystyka struktur organizacyjnych obrony cywilnej gminy (schemat):

      • formacje obrony cywilnej gminy;

      • świadczenia osobiste i rzeczowe;

      1. zasoby:

                • wyposażenie;

      zaopatrzenie, magazyny, warsztaty, stacje paliw;

                • środki transportu;

                • stan ewidencyjny sprzętu obrony cywilnej;

  • urządzenia specjalne;

    • analiza możliwości ich wykorzystania;

    • wykaz punktów dystrybucji i sprzedaży indywidualnych środków ochrony przed skażeniami.

  1. ogólną koncepcję działania w okresie zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny;

  • uaktualnienie planów obrony cywilnej;

  • uruchomienie Drużyny Wykrywania i Alarmowania ( DWiA );

  • sprawdzenie łączności w sieci wojewody;

  • gromadzenie zasobów obrony cywilnej;

  • sprawdzenie gotowości urządzeń specjalnych;

  • powołanie i szkolenie formacji obrony cywilnej – świadczenia;

  • prowadzenie działań ratunkowych;

  • przygotowanie budowli ochronnych;

  • ewakuacja ludności, zwierząt i mienia;

  • prowadzenie zabiegów specjalnych;

  • rozwinięcie zastępczych miejsc szpitalnych;

  • ochrona zabytków (jakich?);

  • ochrona obiektów (jakich?).

  1. terminy i tryb aktualizacji planu;

  • aktualizacji należy dokonywać się nie rzadziej niż co dwa lata oraz każdorazowo, jeśli zostają zmienione dane mające wpływ na realizację zadań ujętych w planie – zasada ta dotyczy także załączników;

  • konieczność aktualizacji planu powinna wynikać z kilku podstawowych czynników:

    • zmiany struktury zagrożeń na terenie gminy, (powstanie nowych, związanych m.in. z inwestycjami, np. likwidacja lub powstanie zakładu o niebezpiecznym profilu produkcji);

    • powstanie lub likwidacja podmiotów, organizacji czy formacji obrony cywilnej na terenie gminy i zmiany w ich zasobach ludzkich czy sprzętowych;

      • innych – istotnych z punktu widzenia funkcjonalności planu – zmian zachodzących na terenie gminy;

        • wszystkie aktualizacje planu muszą zostać odnotowane w rejestrze zmian.

  1. inne.

Procedury postępowania.

  • procedury powinny być związane z podnoszeniem gotowości obronnej
    i odnosić się głównie do czasu zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny,

        • stany gotowości obronnej państwa;

        • przedsięwzięcia w zakresie osiągania gotowości obronnej gminy:

          • w stanie stałej gotowości obronnej państwa;

          • w stanie gotowości obronnej państwa czasu kryzysu;

  • w stanie gotowości obronnej państwa czasu wojny;

      • czasy rozwinięcia formacji obrony cywilnej;

      • harmonogram osiągania gotowości obrony cywilnej.

- inne według decyzji organu sporządzającego plan.

 

Załączniki funkcjonalne określające:

  1. monitorowanie zagrożeń, ostrzeganie i alarmowanie, w tym informowanie ludności o zagrożeniach i sposobach postępowania;

  • w zakresie monitorowania zagrożeń, ostrzegania i alarmowania:

  • definicja ostrzegania i alarmowania (krótkie);

  • rodzaje alarmów oraz sygnały alarmowe komunikaty ostrzegawcze
    z rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie systemów wykrywania skażeń
    i właściwości organów w tych sprawach z dnia 2006-10-16 (Dz. U. 2006
    Nr 191, poz. 1415);

  • wykaz syren wraz z systemami sterowania i przynależnością (MSA, PSP, OSP) oraz innych urządzeń – samochody z megafonami itp.;

  • ogólny schemat systemu monitorowania, ostrzegania i alarmowania w gminie;

  • wykaz FOC wykrywania i alarmowania w gminie (umiejscowienie, współrzędne rozmieszczenia zgodnie z UTM);

  • zadania (w zakresie monitorowania, wykrywania, realizowane przez system na terenie gminy, zakres i zasady sporządzania meldunków);

  • w zakresie informowanie ludności o zagrożeniach i sposobach postępowania:

  • komunikaty ostrzegawcze z rozporządzenia Rady Ministrów sprawie systemów wykrywania skażeń i właściwości organów w tych sprawach z dnia 2006-10-16 (Dz. U. 2006 Nr 191, poz. 1415);

  • szablony innych komunikatów służących informowania ludności
    o zagrożeniach i sposobach postępowania nieujęte w w/w rozporządzeniu, a opracowane dla gminy;

  • wykaz podpisanych porozumień z środkami masowego przekazu (telewizja, radio, prasa);

  • krótki ogólny opis zachowania się ludności (sposobach postępowania) w przypadku wydania ostrzeżenia lub ogłoszenia alarmu o zagrożeniach.

  1. kierowanie i łączność;

  • wykaz FOC przeznaczonych do wykonywania zadań specjalnych (łączności);

  • wykaz danych teleadresowych uczestników procesów kierowania na wypadek zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny:

  • użytkownicy w Sieci Łączności Radiowej Wojewody (kryptonimy CZKW, starostwa powiatowego, wszystkich gmin na terenie starostwa – ościennych starostw w planie gminy;

  • wykaz danych służb, inspekcji i straży – właściwych dla miejsca tworzenia planu: policja, straż pożarna, wojsko, nadzór budowlany, weterynaria, inspekcja sanitarna itp.;

  • wykaz osób „funkcyjnych” – skład GZZK, POADA, DWiA, PAA itp. wraz z adresami, numerami telefonów stacjonarnych i/lub komórkowych, numerami faksów, adresami poczty elektronicznej, kryptonimami radiowymi, imiona i nazwiska osób do kontaktów (o ile to możliwe również ich dane do kontaktu);

  1. ewakuację ludności, zwierząt i mienia na wypadek zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny;

  • plan ewakuacji III stopnia zgodnie z „Wytycznymi Wojewody Warmińsko-Mazurskiego – Szefa Obrony Cywilnej Województwa z dnia 4 marca 2009 roku” w sprawie planowania i organizacji ewakuacji /przyjęcia/ ludności w czasie zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny.

  1. opiekę medyczną, pomoc społeczną oraz pomoc psychologiczną
    i religijną;

  • wykaz placówek służby zdrowia przygotowanych do udzielania pomocy przedmedycznej i udzielenia kwalifikowanej pomocy medycznej;

  • przygotowanie i utrzymywanie (w czasie pokoju) potrzebnych liczb miejsc szpitalnych i zastępczych miejsc szpitalnych dla poszkodowanej ludności ( liczba rozwijanych zastępczych miejsc szpitalnych w gminie);

  • przygotowanie ewakuacji poszkodowanych do punktów pomocy;

  • przygotowanie i utrzymywanie zapasów sprzętu medycznego i lekarstw;

  • możliwości korzystania – na życzenie poszkodowanej ludności, szczególnie osób ciężko rannych i chorym, z opieki i posługi religijnej, udzielanej przez duchownych odpowiednich wyznań;

  1. odkażanie i inne podobne działania ochronne;

  • informacje ogólne (rodzaje: dekontaminacja, odkażanie, dezaktywacja, dezynfekcja);

  • zasady i sposób prowadzenia (opisać, jakie rodzaje, gdzie i czym i w jaki sposób prowadzić);

  • wykaz obiektów i urządzeń do prowadzenia (wyszczególnić obiekty
    i urządzenia, umiejscowienie współrzędne UTM oraz opisać możliwości);

  • zestawienie urządzeń do likwidacji skażeń i ich możliwości oraz stan obsługi w gminie;

  1. przygotowanie i organizowanie budowli ochronnych;

  1. stan istniejących budowli ochronnych w powiecie (gminie) przeznaczonych do ukrycia w nich ludności oraz zabezpieczenia przed zniszczeniem ruchomych dóbr kultury, ważnej dokumentacji technicznej i technologicznej, cennej aparatury, a także zapasów artykułów spożywczych i leków. Powinny one zapewniać ochronę przed bezpośrednim oddziaływaniem rażących środków bojowych oraz przed wtórnymi skutkami ich użycia:

      1. schrony;

      2. ukrycia;

  2. planowane budowle ochronne:

      • budowa schronów wolno stojących, umiejscowionych pod budynkami;

      • budowa ukryć w umocnionych podpiwniczeniach budynków;

      1. przystosowanie pomieszczeń innych budowli na ukrycia;

  1. obsługę środków zaciemnienia;

  • w jaki sposób będzie realizowane zaciemnienie i wygaszanie planowane i przygotowane w czasie pokoju, a realizowane w okresie wojny?:

    • wygaszanie oświetlenia zewnętrznego lub dostosowanie go do użytkowania w warunkach zaciemnienia;

    • zaciemnianie wnętrz, otworów okiennych i drzwi;

    • odpowiednie dostosowanie pojazdów mechanicznych;

    • odpowiednie dostosowanie podświetlanych znaków na szlakach drogowych, kolejowych i wodnych;

    • uruchamianie w miejscach publicznych kierunkowych oświetleń komunikacyjnych;

  1. ratownictwo;

  • ratowanie i udzielanie pomocy ludności poszkodowanej:

        • PSP;

        • OSP;

        • Policja;

        • straż miejska;

        • PCK;

        • WOPR;

        • formacje obrony cywilnej;

  • pogotowia (ratunkowe, gazowe, energetyczne,wodno-kanalizacyjne, ciepłownicze);

  1. walkę z pożarami;

          • pododdziały przeciwpożarowe, (oparte głównie na strukturach ochotniczych straży pożarnych w gminie) przewidziane do prowadzenia prac gaśniczo-ratunkowych;

          • udział Państwowej Straży Pożarnej (na poziomach administracji);

          • formacje obrony cywilnej przewidziane do prowadzenia prac gaśniczo-ratunkowych;

          • wykonywanie pomocniczych działań gaśniczo-ratowniczych:

            • ewakuacja osób zagrożonych i poszkodowanych oraz mienia z obiektów i rejonów objętych akcją gaśniczo-ratunkową;

            • udzielanie poszkodowanym pomocy przedmedycznej;

            • utrzymanie porządku w rejonach akcji gaśniczej;

      • prowadzenie niezbędnych prac zabezpieczających,wyburzeniowych
        i rozbiórkowych;

  1. wykrywanie i oznaczanie stref niebezpiecznych;

              • informacje ogólne (definicja strefy niebezpiecznej, zasady i sposób oznaczania);

              • wykaz obiektów stwarzających zagrożenie (rodzaje obiektów, charakterystyka, umiejscowienie współrzędne UTM);

              • możliwości w zakresie wykrywania skażeń chemicznych i oznaczanie strefy (jakie możliwości, zaangażowane podmioty, zasady pomiaru);

              • możliwości w zakresie wykrywania skażeń biologicznych i oznaczanie strefy (jakie możliwości, zaangażowane podmioty, zasady pomiaru);

        • możliwości w zakresie wykrywania skażeń promieniotwórczych i oznaczanie strefy (jakie możliwości, zaangażowane podmioty, zasady pomiaru);

  1. organizowanie doraźnych pomieszczeń i zaopatrzenia;

  • organizowanie doraźnych pomieszczeń, lokali zastępczych i zaopatrzenia dla poszkodowanej lub ewakuowanej ludności (np. świetlice, lokale, ośrodki wypoczynkowe);

  • pomoc w gromadzeniu środków żywnościowych, leków, odzieży i innych rzeczy potrzebnych do przetrwania;

  • wykaz publicznych urządzeń zaopatrzenia w wodę ;

  1. doraźne przywrócenie działania niezbędnych służb użyteczności publicznej;

        • zakres i forma pomocy, której powinny udzielić formacje obrony cywilnej do wsparcia służb profesjonalnych zapewniających działanie energetyki, łączności a także komunikacji i zaopatrzenia ludności w środki niezbędne do przetrwania;

        • formacje obrony cywilnej przeznaczone do wykonywania zadań specjalnych (oddziały i pododdziały – kompanie, plutony i drużyny):

            • budowy i odbudowy awaryjnych ujęć wody.

            • pierwszej pomocy medycznej;

            • likwidacji skażeń;

            • ratownictwa budowlanego;

            • ratownictwa komunikacyjnego;

            • ratownictwa energetycznego;

            • przeciwpożarowe;

            • porządkowo-ochronne;

            • łączności;

            • zaopatrzenia;

            • wykrywania i alarmowania;

            • ochrony płodów rolnych;

            • ochrony produktów żywnościowych,

            • ochrony zwierząt gospodarczych i pasz;

            • ratownictwa chemicznego;

            • ratownictwa przeciwpowodziowego;

  1. doraźne grzebanie zmarłych;

              • formacje obrony cywilnej przewidywane do wykonywania czynności związanych z grzebaniem zmarłych pod nadzorem odpowiednich służb sanitarnych (wyłącznie w przypadku zgonów lub dużej liczby zabitych, w celu zapobieżenia epidemii, bądź ograniczenia możliwości jej rozprzestrzeniania się);

              • określenie miejsc przewidywanych do grzebania zmarłych (istniejące cmentarze w czasie pokoju);

  1. pomoc w ratowaniu dóbr niezbędnych dla przetrwania;

  • określenie minimalnych zapasu żywności i dóbr, gwarantujących przeżycie ludności oraz funkcjonowanie zakładu pracy i gminy;

  • zaplanowane gromadzenie i rozśrodkowaniu zasobów z uwzględnieniem zasobów utrzymywanych w gospodarstwach domowych;

  • sposób ratowania zasobów przed zniszczeniem lub skażeniami w przypadku wystąpienia zagrożeń;

              • pomoc w zabezpieczeniu:

    • zabytków;

    • urządzeń użyteczności publicznej, niezbędnych do przetrwania ludności oraz funkcjonowania gminy, takie jak urządzenia energetyczne, ciepłownicze, wodno-kanalizacyjne i im podobne;

                • dokumentacji szczególnie ważnej ze względu na interes państwa;

  1. doraźną pomoc dla przywrócenia i utrzymania porządku w strefach dotkniętych klęskami;

                  • organizuje się ją w celu zapewnienia bezpieczeństwa obywateli i ochrony mienia w rejonach prowadzenia akcji ratunkowych, podczas ewakuacji ludności, a także w czasie jej przebywania w budowlach ochronnych;

                  • za realizację powyższego zadania odpowiadają właściwe organa odpowiedzialne za utrzymanie porządku publicznego, zwłaszcza organa policji i wojska;

  1. dodatkowe rodzaje działalności, niezbędne dla wypełnienia któregoś z zadań wyżej wymienionych, w tym planowanie i prace organizacyjne.

 

Informacje uzupełniające – stanowią zbiór niezbędnych danych potrzebnych do planowania i podejmowania decyzji oraz kierowania działaniami takie jak – mapy, schematy, dane informatyczne, zestawienia, itp.

                  • mapy, schematy, dane informatyczne, zestawienia, itp., które nie zostały ujęte w planie głównym i załącznikach funkcjonalnych, a są niezbędne do planowania i podejmowania decyzji oraz kierowania działaniami przez burmistrza.

 

Wykaz dokumentów planistycznych na szczeblu jednostki organizacyjnej opracowującej plan obrony cywilnej, określonych wymogami innych przepisów /według uznania organu sporządzającego plan/, między innymi takie jak:

  1. plany operacyjne;

                  • Plan operacyjnego funkcjonowania gminy w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa i w czasie wojny;

  1. plany ochrony;

                  • Plan zarządzania kryzysowego gminy;

                  • Plan ochrony obiektów;

  1. plany ratownicze, itp.

    Załącznik nr 2 do wytycznych


 

Zestawienie zadań obrony cywilnej realizowanych przez jednostki organizacyjne na administrowanym terenie

 

Treść zadania

Realizujący

X Sp z o.o. adres, tel.fax

Zarząd Nieruchomości

Szkoła Podstawowa Nr 1

 

 

 

 

Realizujący

 

 

 

 

 

 

 

Treść zadania

Realizujący

 

 

 

 

 

 

 

Realizujący

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Załącznik nr 3 do wytycznych

ZATWIERDZAM

……………………

(kierownik jednostki organizacyjnej)

 

KARTA REALIZACJI ZADANIA
OBRONY CYWILNEJ

………………………………………………...

(nazwa instytucji, jednostka organizacyjna)

 

ODPOWIEDZIALNY KIEROWNIK KOMÓRKI ORGANIZACYJNEJ

(koordynator wyk. zadania)

SPORZĄDZAJĄCY

UZGODNIONO

(organ obrony cywilnej)

TREŚĆ ZADANIA

 

 

TERMIN WYKONANIA ZADANIA

 

PROCEDURA

(podstawowe działania dla realizacji zadania)

PODMIOTY WSPÓŁPRACUJĄCE – ZEWNĘTRZNE

 

 

PODMIOTY WSPÓŁPRACUJĄCE – WEWNĘTRZNE

 

DOKUMENTACJA BAZOWA

(dokumenty warunkujące realizację zadania oraz miejsce ich przechowywania)

 

DODATKOWE USTALENIA

 

 

Autor: Alicja Pietranis
Data utworzenia: 10-09-2012 10:30:48
Autor edycji: Alicja Pietranis
Data edycji: 10-09-2012 10:30:48